På land er det snart klart for støping av landkar og fundament til Beitstadsundbrua. I sjøen jobbes det med å banke ned peler, rapporterer Statens vegvesen.
– Vi er over halvveis i pelearbeidet på akse tre i sjøen. De 40 meter lange pelene settes i gitt posisjon og bankes ned, sier byggeleder for Beitstadsundbrua, Ingunn Ramdal.
Flere av pelene er nå banket ned til fjell. For utenforstående kan det som ut som om pelene står litt på kryss og tvers. Det gjør de også - men det er slett ikke tilfeldig.
– Pelene er plassert skrått utover i ulike retninger for å sørge for god stabilitet og god bæreevne på brua. Det ligger grundige beregninger og mye arbeid bak, sier Ramdal.
God framdrift
Byggelederen er fornøyd med framdriften på brubygginga. Entreprenøren bruker omtrent en måned på pelinga i en akse. Deretter flytter de til neste akse og begynner der.
Parallelt med arbeidet i sjøen, jobbes det med grunnarbeid til landkarene og fundamentene på land. På Strømnes-siden er det nå ferdig oppfylt for landkaret, og neste steg er støping. Entreprenøren er i sluttfasen med oppfylling til landkaret på Solberg-siden også. I tillegg gjenstår kun avrettingslag før man kan begynne å støpe fundament på land.
Kontrollerer Kina-arbeid
Stålkassen til Beitstadsundbrua produseres i Kina. På verkstedet i er det nå utført sveisekvalifisering for å sikre at stålkassen får riktig kvalitet når den er ferdig sveiset. Statens vegvesen har hatt en representant i Kina for å kontrollere og dokumentere dette arbeidet.
Vedkommende skal tilbake når sveisingen av selve stålkassen skjer. Det tar omkring en og en halv måned å sveise stålkassen. Deretter skal den males mørk grå, før den blir sendt til Norge.
Omstridt bru
Tre entreprenører leverte anbud på bru-jobben, og det var kinesiske Sichuan Road and Bridge Group som ble tildelt oppdraget. De to andre tilbyderne (Skanska Norge AS og PNC Norge) klaget på beslutningen, men klagene ble avvist.
Fylkesrådet i Nord-Trøndelag ønsket opprinnelig å utestenge det kinesiske selskapet fra anbudskonkurransen fordi Norge ikke har handelsavtaler med Kina, men vedtaket ble reversert.
Beitstadsundbrua er en del av prosjektet «Fv. 17 og Fv. 720 Dyrstad-Sprova-Malm». Det har en prislapp på 1,60 milliarder kroner, og skal åpnes i november neste år.
LES OGSÅ: Klagene avvist - kineserne får bygge Beitstadsundbrua