SAMFERDSEL: Hvis jeg ikke misforstår Deres ellers utmerkede tekniske avis, nr. 2708, er veinettet i store deler av Norge sterkt nedslitt og langt under den standard det burde ha i forhold til våre oljeinntekter. Dette er grunnet i mangeårige etterslep i veibevilgningene.
Nå er det politikerne som bestemmer kvaliteten og utførelsen av veiene og dermed også bevilgningene og vi borgere som velger politikerne. Også de borgere som arbeider i alle våre aviser samt i veiadministrasjonen. Det forekommer meg at vi har latt oss lure av de politiske partier som har fristet med skattelettelser og derav årlige prosentvise reduksjoner i veibevilgningene .
Veistandarden grunner seg her i Norge på 3,5m kjørebanebredde, vanligvis én kjørebane i hver kjøreretning (omtrent som i Sverige). Hos oss er sidebankettene for det meste bare 25–50 cm brede (Sverige 1–2,5 m). De svenske veiene gir derfor mulighet for langt mer fleksibel kjøring samtidig som det i Sverige finnes langt flere firefelts veier. Det vil ta sin tid å ruste opp det norske veinettet til europeisk standard. Mange synes å glemme at vi bor i et vakkert, men dessverre tungdrevet land med fjell og lange fjorder. «Rom ble ikke bygget på en dag», som det heter.
Jeg må anbefale «alle», også eierne (i førti-femtiårsalderen) av de sterke firehjulstrekkerne å følge motorvognloven og praktisere bilkjøring etter veiforholdene. Videre vurderer jeg å anbefale at «alle» pålegges
25 prosent ettersleps-motorvognavgift.
Andreas Lomsdal
Sivilingeniør