Volkswagen presenterer et nytt elektrisk konseptkjøretøy i forbindelse med bilmessen i Genève.
Volkswagen Sedric er en selvkjørende elektrisk minibuss, som Volkswagen ser for seg kan brukes i transporttjenester lignende Uber og Lyft, og til shuttletjenester.
Kjøretøyet er spesielt på den måten at det ikke er lansert av bilmerket Volkswagen, men morselskapet Volkswagen som favner om Audi, Volkswagen, Skoda og flere.
De ulike bilmerkene har samarbeidet om utviklingen av konseptkjøretøyet, og er i så måte et innblikk i hva som foregår innen autonome kjøretøy i gruppen.
Sedric er designet av Volkswagens Future Center Europe i Potsdam, og bygget av ingeniører i Wolfsburg.
-
Slik virker selvkjørende biler: Vi har bare kommet til nivå 2 av 5
En forsmak
Volkswagen-direktør Matthias Müller kalte Sedric en forsmak på hva Volkswagen-gruppen ser for seg innen nivå 5-autonomi, da han presenterte minibussen under bilmessen mandag kveld.
At det er snakk om nivå 5 betyr at dette kjøretøyet kjører seg selv helt på egen hånd, uten noen innblanding fra menneskelige sjåfører. Det er det høyeste nivået av autonomi innen kjøretøy.
Det har dermed verken ratt eller pedaler, og minner i så måte en del om den autonome minibussen EZ10 fra EasyMile, som ble demonstrert i flere norske byer i fjor. Men langt mer avansert, selvsagt. Konsepter trenger tross alt ikke å forholde seg til teknologiens nåværende begrensninger.
-
Uber og Daimler: Inngår avtale om selvkjørende biler
Kjører deg dit du vil når du vil
Volkswagens konsept benytter kunstig intelligens, og skal kunne ta hvem som helst dit de vil med et tastetrykk. Sedric skal dukke opp, kjøre deg dit du vil, og så kjøre videre til neste oppdrag.
Den kan kjøre barna til skolen, bestemor til legen, og hente varer du har bestilt.
Bussen skal tilpasses din brukerprofil, slik at du får din foretrukne opplevelse, enten det er snakk om musikk, belysning eller annet, hver gang en buss plukker deg opp.
Når du stiger om bord, skal den prate til deg på et naturlig språk, og fortelle deg hvor lang tid det vil ta før du er fremme, og kan fortelle deg det du trenger å vite om destinasjonen.
Selve bussen er designet rundt det Volkswagen kaller et «velkommen hjem»-konsept, og det er plass til fire passasjerer.
- Søvndyssende arbeid: Ingeniørene som tester Fords selvkjørende biler sovner
Langt inn i fremtiden
Men det er klart, når noe slikt kommer på markedet vil sannsynligvis en hel del ha endret seg. Det mest håndfaste med dette konseptet er hvordan Volkswagen ser for seg mobilitet i fremtiden.
Bilprodusenten tror at de i større grad vil være en mobilitetstilbyder i fremtiden, i stedet for først og fremst å være en produsent av biler. De etablerer derfor smart mobilitet med samme fokus som de andre delene av selskapet, heter det i pressemeldingen.
Å forvandle selskapets kjernevirksomet kommer til å være grunnlaget for fremtidens vekst, tror de.
Men selv om de viser frem et konsept og snakker om fremtidens mobilitet, er det hele fremdeles forholdsvis vagt.
Merkene vil bestå
Det som er sikkert er at Volkswagen aldri vil produsere dette kjøretøyet. Müller sa i forbindelse med presentasjonen at Volkswagen-gruppen aldri kommer til å bygge kjøretøy i fremtiden, skriver Automotive News.
Den oppgaven skal fremdeles de ulike bilmerkene i gruppen ta seg av, men konseptet representerer en ny måte for merkene å jobbe sammen og utveksle kunnskap seg imellom.
Når et produkt ligenende Sedric faktisk kan komme på markedet er fremdeles uvisst.
- Les flere artikler om selvkjørende biler.