Det tok bare fire timer å flytte den 111 meter lange og 800 tonn tunge konstruksjonen fra industriområdet på Sunndalsøra til sin foreløpige plass over elva Driva.
-Her har det vært god planlegging og god gjennomføring, skryter Gjelsten med adresse til alle involverte. Noen av dem har ikke sovet så veldig godt de siste nettene.
-Det var rett og slett imponerende å se hvordan alt stemte med planleggingen, legger han til og forteller at entreprenør Christie & Opshals prosjektleder var et eneste stort glis etter at brua var jekket på plass.
Midlertidig plassert
Brua har nå fått en midlertidig plass. Fram til påske skal det forskales og støpes dekke. Omkring 1. mai skal trafikken flyttes over til den nye brua, mens de to gamle og utdaterte bruene fra 1914 og 1984 rives. Senere skal den nye brua sideforskyves til sine permanente fundamenter der dagens bruer står. Statens vegvesens byggeleder, Inge Tony Nås, opplyser til Våre Veger at taflonplater skal brukes for å minske friksjonen når brua skal sideforskyves.
Dette er en nettverksbru med ett spenn og en buebru. Brudekket henger i 84 kabler som er festet til buen. Stålet i denne brua kommer fra Sverige, delene er sveiset sammen i Tsjekkia og opphengsvaierne kommer fra Sveits. Monteringen har foregått på et industriområde like ved elva Driva. Brua vil veie 2000 tonn når dekket er ferdig støpt.
Liten vannføring i Driva nå
-Det er en bru som er dyrere enn en enkel platebru, som kunne vært et alternativ. Men dersom vi hadde valgt en platebru, kunne vi ikke sideforskyve på samme måten. Da måtte vi ha bygd en midlertidig bru for å ta trafikken i byggeperioden. Løsningen med en platebru ville dermed blitt minst like kostbar, sier Statens vegvesens prosjektleder Per Bjørn Gjelsten til Våre Veger.
Tidspunktet for montering av brua er valgt fordi vannføringen i denne store elva nå er på et minimum.