SAMFERDSEL

Dette kan bli hverdagen til lastebilsjåfører om 10 år

Autonome lastebiler fra Mercedes-Benz.

30. sep. 2014 - 19:39

Mercedes-Benz har nylig kunngjort ferske detaljer på prototypen av deres autonome lastebil.

Med radarsensorer og kameraer skal kjøretøyet angivelig gjøre livet tryggere og mer behagelig for lastebilsjåfører.

Les også: Dette er teknologien som kan få Frp-ministeren til å droppe veibygging

Testet på veien

– Om ti år vil lastebiler kunne kjøre autonomt på motorveiene, sier Daimler i en pressemelding.

De lover at godstransporten med dette skal bli mer effektiv, tryggere og mer tilkoblet.

Prototypen skal i sommer ha blitt testet med hastigheter opp mot 80 kilometer i timen på motorveien i Magdeburg i Tyskland.

Les også: Brukte feil diesel, må betale 212 millioner kroner

På motorveien skal sjåføren kunne konsentrere seg om andre ting enn styringen.
På motorveien skal sjåføren kunne konsentrere seg om andre ting enn styringen.

Blindsone-sensor

Radarsensorer installert på siden av lastebilen har en rekkevidde på 60 meter og dekker hver en vinkel på 170 grader og utgjør Blind spot assist-systemet. Disse sensorene skal være øynene til systemet som skal advare sjåføren om andre trafikanter, og nært forestående objekter som bilen står i fare for å kollidere med.

Dataene som sensorene tar imot skal behandles av en høyytelses flerkjernet prosessor i en sentral datamaskin i kjøretøyet. Her skal informasjonen fra sensorene og kameraene sammenkobles slik at programvaren kan få et helhetlig bilde av trafikksituasjonen.

Datamaskinen skal også ha tredimensjonalt kart innebygget som skal gjøre at lastebilen alltid er ajour med kurs og topografi.

Kjøretøyet skal selvsagt også tilrettelegges for intelligente trafikksystemer (ITS), som samferdselsminister Solvik-Olsen nylig uttrykte begeistring for.

Les også: Nå skal Uber etablere seg i Norge

Radarsensorer på sidene gjør bilen oppmerksom på mulige hindringer fra siden.
Radarsensorer på sidene gjør bilen oppmerksom på mulige hindringer fra siden.

"Sensuell renhet"

Mercedes Benz belager seg på deres designfilosofi som de selv kaller "Sensual Purity": Myke, lett kurvede overflater som med deres ord både representerer effektivitet og følelser.

Fronten på bilen har en maske med LED-lys i tillegg til frontrutene som gir Mercedes Benz' siste prototype et eget særpreg.

Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonse
NITO
Tre tips til deg som er ny i lederrollen
Tre tips til deg som er ny i lederrollen

"Revolusjonen på motoveien" er ifølge Daimler ventet å ankomme rundt år 2025.

Led-lys som lyser opp ved oppstart og kan pulsere i fart. Daimler
Les også:

 

Utvikler elbilmotor med teknologi fra andre verdenskrig

Slik skal Statoils nye drivstoff få deg lenger på «liter'n»

Batteribusser overrasker på rekkevidde

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.