Onsdag presenterte prosjektgruppen som jobber med utviklingen av det fremtidige kollektivtilbudet i Oslo, en sammenstilling av 120 konsepter og delkonsepter som kom inn ved verkstedet for to uker siden.
– Mange av forslagene som kom inn var gode. Vi har nå brukt mye tid på å gå igjennom forslagene, og der at en del av dem bærer preg av at det er veldig fokus på å få tegnet linjene. Men at de mangler forklaring på hvordan de skal fungere i en sammenheng, sier prosjektleder fra Norconsult Terje B. Grennes.
Verkstedet var det tredje av tre verksteder i forbindelse med konseptvalgutredningen for økt transportkapasitet inn mot og gjennom hovedstaden.
Mange forslag
I hovedsak går forslagene som kom inn på konsept A, B og C.
Når det kommer til konsept A, som går på konsept uten nye tunneler, har deltakerne sett på muligheten for å effektivisere eksisterende infrastruktur.
– Det har kommet inn mange gode innspill. Mange foreslår at ekspressbusser og regionbusser må ta mye av veksten i stedet for jernbane uten ny tunnel. Utover det er det en del forslag om superbusstraseer, konsepter hvor trikk og bybane må ta veksten i stedet for t-bane. Og om store bussruter gjøres om til bybane og trikk, forteller Lars Petter Nesvåg, konseptansvarlig fra Norconsult.
Konsept B går ut på å legge trasé for ny jernbanetunnel.
– Det er foreslått traséer parallelt med dagens tunnel der forslaget går ut på å lage fire spor mellom Oslo S og Lysaker. Så er det foreslått traséer mellom Oslo S og Lysaker som går på nord- eller sørsiden av dagens trase. Og konsepter som legger inn en pendel Sør-Nord med et indre og ytre alternativ. I tillegg er det noen traseer Nord utenom Oslo S og en gruppe som ser på mer vendekapasitet på tog fra øst, sier han.
Hvilke alternativer som kan tas i bruk kommer ifølge Nesvåg helt an på om det skal legges opp til frakt av gods eller ikke.
Les også: Tysk ekspert mener kollektivtilbudet i Oslo er for godt
Kan bli fremtidsløsningen
Konsept C går ut på å lage ny t-banetunnel i Oslo.
– Her er det foreslått trasé parallelt med dagens tunnel, med fire spor mellom Tøyen og Majorstuen, nye traséer Øst-Vest, Nordøst-vest, Nord-Sør og tverrforbindelser, sier Nesvåg.
Nesvåg ser ikke bort fra at noen av forslagene kan bli fremtidens kollektivløsning i hovedstaden.
– Det kommer an på hvordan gruppene nå klarer å beskrive at de er helhetlige og dekker hele behovet for kollektivsystemet i Oslo, sier han.
Etter verkstedet skal arbeidsgruppen som jobber med konseptvalgutredningen sile forslagene ytterligere. Den endelige rapporten vil legges frem 1. mai.
Les også:
Norge har 3 av de 5 mest kø-plagede byene i Norden