Et punktert bildekk må stort sett byttes ut, spesielt om hullet er et annet sted enn i rullefeltet. Det blir fort en utgift på flere tusen kroner.
Til nå har det vært mulig å kjøpe punkteringsfrie dekk, såkalte «runflat»-dekk. De lar deg fortsette kjøringen selv om det går hull i dekket, men du må uansett få dekket reparert eller byttet.
Forskere ved Leibniz-instituttet for polymerforskning i Dresden, har utviklet en ny type gummi som reparerer seg selv. Nøkkelen er at gummien ikke er vulkanisert.
Les også: Se den nye Tesla-en fra innsiden
Ikke vulkanisert
Vulkanisering er en kjemisk prosess som gjør gummi hard og slitesterk. Dette gjøres ved å tilsette svovel og varme, slik at polymermolekylene i gummien danner lange kjeder bundet sammen av svovelatomer.
Ulempen med dette er at polymerkjeder som blir brutt ikke kan oppnå samme elastisitet etter reparasjon. Så om du for eksempel kjører over en skarp gjenstand som gir hull i et gummidekk, kan det reparerte området være svakere enn før. Det er en av grunnene til at hull på siden av et hjul ikke kan repareres.
Den nye metoden består av kjemisk modifikasjon av brombutylgummi, altså kommersiell syntetisk gummi. De har blandet karbon og nitrogen inn i gummien, og resultatet er at det kan knyttes nye polymerkjeder i en selvreparasjonsprosess. Det eneste som trengs er å tilføre varme.
Fordelen er at et reparert område har like minst like gode egenskaper som før.
Historien om bildekket: John Boyd Dunlop ville forbedre de massive gummidekkene på sønnens sykkel...
Reparerer seg selv i romtemperatur
Tester viser at gummien kan reparere seg selv i romtemperatur. Det kan i teorien bety at et dekk laget med slik gummi kan reparere seg selv så lenge bilen parkeres i en oppvarmet garasje. Etter åtte dager tålte gummien et trykk på 52 bar.
Varmes gummien opp til 100 grader celsius i ti minutter, går selvreparasjonsprosessen raskere.
Det er riktig nok et langt steg fra laboratorietester til kommersielt tilgjengelige bildekk, men om det viser seg å kunne skaleres opp, kan det altså bety at en punktering ikke nødvendigvis trenger å bli en stor utgift i fremtiden. Resultatene er publisert i ACS Applied Materials & Interfaces.
Nytt varmesystem: Nytt varmesystem skal øke vinter-rekkevidden på elbil med 25 prosent