Ifølge Kokkvold har Norge strengere presseetiske regler enn britisk og øvrig internasjonal presse. Norge har en egen tekstreklameplakat, i tillegg til et helt kapittel i Vær Varsom-plakaten som dreier seg om uavhengighet og troverdighet.
Ifølge Statoil er det ikke snakk om et redaksjonelt samarbeid, men at selskapet sponser nettstedet. De kan også komme med innspill til tema som kan skape debatt.
Les hele saken her: Statoil sponser britisk journalistikk
Problematisk med innspill til tema
– Å inngå en samarbeidsavtale er uproblematisk også etter norske normer. Men det er problematisk at Statoil kan komme med innspill til tema i artikler. Det er likevel ikke overraskende at britisk presse har mer liberale bestemmelser når det gjelder slike ting, sier Kokkvold.
Han mener at norske medier og ikke minst Pressens Faglige Utvalg (PFU) ikke ville godtatt en slik samarbeidsform.
Les også: Lukker ikke døren for Barentsrør
Formildende med merking
Statoil viser til at nettstedet er tydelig merket som sponset av Statoil.
– Det er formildende at The Telegraph har merket at innholdet er sponset av Statoil. Hva slags avtaler Statoil gjør med et britisk medium er noe for det britiske Press Complaints Commission. Men heldigvis slipper jeg å forholde meg til dette, humrer Kokkvold.
Les også: – Tilsvarer alle norske oljeutslipp i ett år