OLJE OG GASS

Dette robotiserte «surfebrettet» sniffer etter olje i Barentshavet

Helt på egen hånd.

ConocoPhilips har i sommer samlet inn meteorologiske data og informasjon om forholdene i Barentshavet. Det har de gjort ved hjelp av seks selvgående, robotiserte farkoster, som nærmest ser ut som surfebrett.
ConocoPhilips har i sommer samlet inn meteorologiske data og informasjon om forholdene i Barentshavet. Det har de gjort ved hjelp av seks selvgående, robotiserte farkoster, som nærmest ser ut som surfebrett. Bilde: Liquid robotics
Ina AndersenIna AndersenJournalist
5. sep. 2015 - 20:33

ConocoPhilips har i sommer samlet inn meteorologiske data og informasjon om forholdene i Barentshavet.

Det har de gjort ved hjelp av seks selvgående, robotiserte farkoster, som nærmest ser ut som surfebrett på én ganger tre meter, opplyser ConocoPhilips.

Farkostene, som bærer navnet «Wave glider», drives fram av bølgekraft og produserer egen strøm ved hjelp av solceller.

Les også: Denne roboten skal gi færre folk i oljeindustrien

Gir strøm til elektronikk

Farkostene ble satt ut i Barentshavet tidlig i juli i år og blir tatt inn igjen nå i begynnelsen av september.

De siste par månedene har «surfebrettene» fulgt en bestemt rute bestemt på forhånd, i en fart på rundt én knop.

Solcellene gir strøm til avansert elektronikk, kommunikasjonsutstyr og utstyr for navigasjon, slik at den kan gå rutene og tilpasse seg annen skipstrafikk.

Bevegelsene overvåkes fra land.

Les også: Da Hans Jørgen fikk influensa bygget han den skumleste roboten vi har sett

«Wave glider» drives fram av bølgekraft og produserer egen strøm ved hjelp av solceller.
«Wave glider» drives fram av bølgekraft og produserer egen strøm ved hjelp av solceller.

Data sendes trådløst til land

Farkostene har samlet inn informasjon som bølgehøyde, strømretning, temperatur og vindhastighet.

I tillegg samler de inn informasjon om hydrokarboner som naturlig siver opp til havoverflaten i fjerntliggende havområder, ved hjelp av sensorer.

Data som samles inn sendes trådløst til land ved hjelp av kommunikasjonsutstyret om bord.

– Hver enkelt farkost samler inn et bredt spekter av informasjon som er av stor betydning for et offshore lete- og produksjonsmiljø, sier leder for leting i nye områder, Roy Leadholm, på selskapet egne nettsider.

Aktiviteten er en del av et ConocoPhillips-program for å evaluere innsamling av naturdata.

Dersom årets pilot blirvellykket, vurderer selskapet nye innsamlingsrunder de neste tre til fem årene og åpning for deltakelse fra andre oljeselskap.

Les også: Ny murer-robot kan sette opp et hus på to dager

Bølgenes bevegelser er størst på vannets overflate, og minsker etter hvert som vanndybden øker. «Wave gliders» todelte arkitektur drar nytte av forskjellen i bevegelser, for å få fremdrift.
Bølgenes bevegelser er størst på vannets overflate, og minsker etter hvert som vanndybden øker. «Wave gliders» todelte arkitektur drar nytte av forskjellen i bevegelser, for å få fremdrift.

Bruker bølgebevegelsene

Det er det amerikanske selskapet Liquid Robotics som står bak «Wave glider».

Robotene fungerer ved at de utnytter ulikhetene i bølgenes bevegelser.

– Bølgenes bevegelser er størst på vannets overflate, og minsker etter hvert som vanndybden øker. Wave gliders todelte arkitektur drar nytte av forskjellen i bevegelser, for å få fremdrift, skriver selskapet på sine nettsider.

Innebygget software kontrollerer flåten av roboter, slik at de på egenhånd kommer seg rundt for å samle inn data, og kan sende det videre til land.

Les også: «Thorvald» skal ta over jobben til traktoren

Til bruk i 23. konsesjonsrunde

ConocoPhillips har tidligere gjennomført lignende oppdrag med Wave Glidere i Mexicogolfen, Tsjuktsjerhavet (Alaska) og Baffinbukta ved Grønland.

Sist ut er altså Barensthavet. ConocoPhillips har eierskap i fem lisenser her, og er operatørskap for én av disse.

Selskapet var også med i samarbeidet mellom 34 oljeselskaper om seismisk kartlegging av det østlige Barentshavet.

Nå evalueres seismikken fra kartleggingen for å vurdere en mulig søknad i 23. konsesjonsrunde, opplyser ConocoPhilips.

Har «norsk» kaptein: Miniseilbåten skal bli den første til å krysse Atlanteren uten mannskap

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.