KARRIERE

Dette ser arbeidsgivere på som de viktigste egenskapene hos ansatte

Karakterer og utdanning når ikke opp.

Arbeidserfaring, personlighet og kommunikasjonsevner er det som rangeres høyest når virksomheter skal ansette nye medarbeidere, ifølge en undersøkelse fra Universum.
Arbeidserfaring, personlighet og kommunikasjonsevner er det som rangeres høyest når virksomheter skal ansette nye medarbeidere, ifølge en undersøkelse fra Universum. Bilde: Colourbox
11. apr. 2015 - 09:48

Arbeidserfaring, personlighet og kommunikasjonsevner er de viktigste kvalitetene når ledere skal ansette nye medarbeidere.

Det viser Universums undersøkelse blant 2000 ledere og HR-profesjonelle verden.

Disse kvalitetene kommer foran karakterer, utdanningsnivå og ledererfaring.

«Utdanning er viktig, men det blir sett på blir sett på selvfølge av de som ansetter. Men det er ikke indikator hvor hvordan de vil prestere. Derfor blir det viktigere og viktigere med andre kvaliteter ved nyansettelser», heter det i artikkelen.

Større vekt på arbeidserfaring er også ny trend. Sommerjobber, praksisplasser og traineeprogrammer vil få større betydning enn tidligere for arbeidssøkere og arbeidsgivere. 

Les også: Disse 7 tingene må du aldri gjøre på jobbintervjuet

Maudal

Kristine Maudal er en av grunnleggerne av Brainwells og arbeider både i Norge og internasjonalt med å hjelpe ledergrupper gjennom vekst- og endringsprosesser.

Hun er enig i at evne til å kommunisere godt rangerer høyt på listen over egenskaper som er viktige i fremtiden.

– Den sterkeste konkurransekraften en bedrift kan ha er menneskene som jobber der. Men for å lykkes i tiden som kommer er det teamets samlede kraft som har det største potensialet. Vi må fokusere på hvordan vi kan skape et kollektivt geni ut av de ansatte. Og i den sammenhengen er evnen til å kommunisere og samarbeide ekstremt viktig.

Kristin Maudal er enig i at kommunikasjon er en viktig egenskap i dagens arbeidsmarked. Astrid Waaler

– Intellektet i et velfungerende team vil nesten alltid være større enn hos en rekke genier som jobber individuelt. Dessuten skaper en god teamfølelse både engasjement og opplevelsen av å være med på å skape noe som er større enn seg selv, noe som er utrolig viktig for å flytte seg i retningen av et felles mål, forklarer hun.

Les også: Derfor vil ikke ledere ansette folk over 50

Cultural Fit

Peter Götenstedt, leder av Consulting i Universum, sier at personlighet og hvor godt nyansatte vil passe inn vil være viktige fremover, særlig sett i lys av big data.

– Ved nyansettelser vil selskaper i stadig større grad basere seg på big data. Vi vil se flere interessante måter big data vil brukes for å måle personlighet og atferd, sier han.

Kristine Maudal i Brainwells sier at det er avgjørende for at det skjer på rett måte.

– Det er lett å tro at god kultur kommer av seg selv hvis man setter sammen et team med folk som er like, men dette kan være uheldig, sier Maudal.

– Som nevnt er det summen av teamets intellektuelle kapital som er overordnet, derfor er det bedre med heterogene enn homogene grupper.

Hun mener det er kulturen som skaper rom i en organisasjon for å gjennomføre sin strategi.

Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonse
Innovasjon Norge
Trer frem med omstilling som innstilling
Trer frem med omstilling som innstilling

– Men kulturen formes av et bevisst forhold til hvilke kulturelle drivere som er viktige – og ikke ved en tilfeldig tilnærming fordi det bare "blir slik" ut fra hvilke folk som ansettes.

Les også: 3 årsaker til at jobbintervjuet kan gå galt

Evne til samarbeid

Steria har aktivt rekruttert mange nye teknologer til deres norske avdeling i forbindelse med nye kontrakter.

Hr-direktør i Steria Solfrid Skilbrigt sier at det er flere kvaliteter de legger vekt på ved ansettelser.

– Det vi legger vekt på i tillegg til utdanning er holdninger og evne til samarbeid og teamwork. Uansett om de skal inn i en teknisk eller en mer forretningsbasert rolle så jobber man prosjekt- eller teambasert.

Særlig gode kommunikasjonsevner er viktige for å få jobb hos dem.

– Da er kommunikasjonsevner, det at man deler og lærer av hverandre, viktig. Evne til å kommunisere og fleksibilitet i det å forholde seg til ulike roller og mennesketyper er viktig.

Les også: Slik blir du mer produktiv på jobb

Evne til å tilpasse seg store endringer

Youngship er en organisasjon for unge profesjonelle innenfor maritim næring. De har 18 avdelinger over hele verden og hjelper medlemmene med nettverk og faglig påfyll. De har 2.500 medlemmer bare i Norge.

Leder for Youngship International Marija Jokubaviciute sier at fleksibilitet er en kvalitet som er og vil bli mer ettertraktet i den maritime næringen, særlig når man skal rekruttere unge medarbeidere.

– Det er endringer i markedet hele tiden, enten det er oljeprisen eller noe annet. Det påvirker organisasjoner og bransjen. Evne til å tilpasse seg disse endringene, være mobil og villig til å reise en del og jobbe utenom vanlige arbeidstider vil være viktige.

– I tillegg vil det være større fokus på innovasjon og entreprenørskap. Det er uklart hva som skjer i markedet, så man må ha mennesker som tenker nytt og kreativt.

Siden bransjen er såpass internasjonal vil man også ha kandidater som kan jobbe med mennesker fra forskjellige kulturer.

Les også:

Konsulent: Dette er de 7 nye hersketeknikkene  

Rotete innboks? Her er 4 feller mange går i  

Styr unna disse blemmene når du holder presentasjon  

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.