Dette skipet transporterer veisalt - og reduserer utslippene med inntil 40 prosent

Et splitter nytt skip med plug-in batteriløsning leverer Mesta-salt til vinterveiene. Det betyr store utslippsreduksjoner.

Salt losses fra skip til kai fra nytt, miljøvennlig skip.
Salt losses fra skip til kai fra nytt, miljøvennlig skip. Foto: Mesta
Jarle SkoglundJarle SkoglundJournalist
8. des. 2023 - 09:26
Elin Vigrestad er konserndirektør for drift og vedlikehold i Mesta. <i>Foto:  Mesta</i>
Elin Vigrestad er konserndirektør for drift og vedlikehold i Mesta. Foto:  Mesta

Mesta tar stadig i bruk ny teknologi for å redusere utslippene knyttet til produksjon og frakt av salt. I samarbeid med Hagland Shipping er nå en stor last med salt til vestlandsveiene levert. Og det på et splitter nytt skip som reduserer utslippene med inntil 40 prosent.

- Vi jakter hele tiden på løsninger som kan redusere utslipp. Transport av salt er en stor utslippskilde tilknyttet vår vinterproduksjon, og vi tester derfor ut all teknologi som kan redusere miljøavtrykket, sier konserndirektør for drift og vedlikehold i Mesta, Elin Vigrestad i en pressemelding fra Mesta.

Orient Express Silenseas har bestilt to propeller (med opsjon på to til) ved det franske verftet Chantiers de l’Atlantique. Levering: 2026.
Les også

Molde-propeller havner på verdens største seilskip

Lavere utslipp
Skipet som fraktet saltet er Hagland Premier, det siste i en serie på tre nye og mer miljøvennlige skip til Hagland shipping.

- Vi fornyer flåten vår på grunn av skipsfartens felles målsetninger, egne ønsker og behov og kundenes krav, sier Co-CEO Paal W. Aanensen i Hagland Shipping. Hagland gjennomfører en fornyelse av flåten til en grønnere nærskipsfart ved reduksjon av lokale og globale klimagasser, og har i løpet av et drøyt år satt tre nye skip inn i driften. Det betyr at halvpartene av rederiets åtte egeneide skip er batterihybrider. De nye skipene reduserer CO2-utslipp med inntil 40 prosent og NOx-utslippet med inntil 90-95 prosent sammenlignet med eldre skip.  Skipene er også forberedt for nullutslipp. 

Mitt skip er lastet med…
- Det er ekstra stas å være den første kunden på et nytt og mer miljøvennlige skip, sier innkjøpsleder i Mesta, Bjørn Heggdal. Han har jobbet med salt i en årrekke og har ansvar for alt saltet som kjøpes inn til bruk for å øke sikkerheten på norske vinterveier.

Det nye skipet Hagland Premier har hentet 4600 tonn salt fra Arendal Havn og levert til havner i Haugesund, Etne, Stord, Eikelandsosen, Tysnes og Knarvik i Bergen. Mesta har miljøtestet saltet som brukes på vinterveiene, og har lavt CO2-avtrykk på saltet i dag.  Med redusert utslipp på frakten i Norge, blir regnskapet enda bedre.

De tre nye skipene som Hagland Shipping har satt i drift, er alle levert fra verftet Royal Bodewes i Nederland. De inngår i rederiets flåte av selvlossende skip i nord-europeisk fart. 

Årlig brukes om lag 300 000 tonn salt på norske vinterveier.

Det første metanoldrevne feederskipet på 2.100 TEU ble døpt «Laura Maersk», med EU-president Ursula von der Leyen som gudmor. Skipet på 172 meters lengde og 32 meters bredde, skal bunkre grønn metanol levert av Equinor i Rotterdam.
Les også

Grønn skipsfart: Metanolskip øker mest – norsk prosjekt hiver seg på trenden

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.