OLJE OG GASS

Dette stålunderstellet ble så tungt at lekteren måtte forsterkes

Men nå er den på vei til Nordsjøen.

Stålunderstellet til Mariner-prosjektet på britisk sokkel har reist fra Dragados-verftet i Spania til Nordsjøen.
Stålunderstellet til Mariner-prosjektet på britisk sokkel har reist fra Dragados-verftet i Spania til Nordsjøen. Bilde: Statoil
Lars TaraldsenLars TaraldsenJournalist
11. aug. 2015 - 19:24

Understellet til Statoils Mariner-plattform er så tungt at det ble utfordringer med den såkalte load-outen fra Dragados-verftet i Spania.

Stålunderstellet veier 22.400 tonn og skulle ha blitt fraktet med lekter til feltet på britisk side av Nordsjøen tidligere i sommer.

– Det ble gjort en del beregninger for å sikre at alt ble gjort skikkelig og forsvarlig. Da fant man ut at det måtte gjøres forsterkninger på lekteren, sier pressetalsmann i Statoil, Ola Morten Aanestad til Teknisk Ukeblad.

Les også: Statoils Åsgard-prosjekt en milliard dyrere enn antatt

– Lenger tid enn planlagt

Teknisk Ukeblad omtalte tidligere i år at det var utfordringer knyttet til både stålunderstellet ved det spanske verftet, men også ved topsiden som bygges ved DSME-verftet i Sør-Korea.

– Vi har ikke hatt den fremdriften vi har ønsket på plattformdekket så langt. Vi jobber tett med verftet for å få på plass tiltak som gjør at de kan øke tempoet, fortalte pressekontakt Morten Eek til Teknisk Ukeblad tidligere i år.

– Det vil si at prosjekteringsfasen har tatt lenger tid enn planlagt. Dette er en industriutfordring vi ser i alle prosjekter – også i mindre prosjekter. Vi har imidlertid nå en moden design på dekket, så jobbes det også med å sikre at vi får nok byggekapasitet for å få den fremdriften vi har blitt lovet, fortalte Eek.

Les også: Mens Mariner-plattformen sliter, ble lagerskipet sjøsatt i helga

– Alle prosjekter har utfordringer

Ola Morten Aanestad forteller nå til Teknisk Ukeblad at de holder fast ved oppstartstidspunktene for Mariner.

– Jeg har ingen nye opplysninger om hvordan det ligger an med topsiden. Arbeidet skrider fremover og planen er installasjon i 2016, ifølge pressetalsmannen.

Men det har vært litt utfordringer der også?

– Alle prosjekter har utfordringer. Det er ikke noe uvanlig med det. Oppstartstidspunktet er fortsatt i 2017, sier Aanestad.

Les også: Statoil står bak tiårets største britiske prosjekt. Nå er det forsinket fra Sør-Korea

Funnet for over 30 år siden

Mariner er et tungoljeprosjekt på britisk side av Nordsjøen og omtales som den største nye utbyggingen på britisk sektor på over 10 år.

I desember 2012 tok Statoil investeringsbeslutning, som omfatter en bruttoinvestering på mer enn 7 milliarder dollar.

Det er beregnet at man kan utvinne om lag 250 millioner fat olje fra Mariner, gjennom en levetid på rundt 30 år. Produksjonen er forventet startet i 2015.

Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonse
Innovasjon Norge
Trer frem med omstilling som innstilling
Trer frem med omstilling som innstilling

Det er over 30 år siden Mariner ble funnet, men på grunn av den tykke, tunge oljen, har det vært nødvendig å få på plass ny teknologi for å kunne utvinne oljen lønnsomt.

Den valgte løsningen for Mariner består av en produksjons-, bore- og boligplattform (PDQ) med stålunderstell, samt et lagringsskip (FSU). Boring vil bli utført fra PDQ-riggen, med assistanse fra en oppjekkbar rigg de første fire til fem årene.

Les også: Advokatenes tre punkter for å hindre Sverdrup-sprekk

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.