Understellet til Statoils Mariner-plattform er så tungt at det ble utfordringer med den såkalte load-outen fra Dragados-verftet i Spania.
Stålunderstellet veier 22.400 tonn og skulle ha blitt fraktet med lekter til feltet på britisk side av Nordsjøen tidligere i sommer.
– Det ble gjort en del beregninger for å sikre at alt ble gjort skikkelig og forsvarlig. Da fant man ut at det måtte gjøres forsterkninger på lekteren, sier pressetalsmann i Statoil, Ola Morten Aanestad til Teknisk Ukeblad.
Les også: Statoils Åsgard-prosjekt en milliard dyrere enn antatt
– Lenger tid enn planlagt
Teknisk Ukeblad omtalte tidligere i år at det var utfordringer knyttet til både stålunderstellet ved det spanske verftet, men også ved topsiden som bygges ved DSME-verftet i Sør-Korea.
– Vi har ikke hatt den fremdriften vi har ønsket på plattformdekket så langt. Vi jobber tett med verftet for å få på plass tiltak som gjør at de kan øke tempoet, fortalte pressekontakt Morten Eek til Teknisk Ukeblad tidligere i år.
– Det vil si at prosjekteringsfasen har tatt lenger tid enn planlagt. Dette er en industriutfordring vi ser i alle prosjekter – også i mindre prosjekter. Vi har imidlertid nå en moden design på dekket, så jobbes det også med å sikre at vi får nok byggekapasitet for å få den fremdriften vi har blitt lovet, fortalte Eek.
Les også: Mens Mariner-plattformen sliter, ble lagerskipet sjøsatt i helga
– Alle prosjekter har utfordringer
Ola Morten Aanestad forteller nå til Teknisk Ukeblad at de holder fast ved oppstartstidspunktene for Mariner.
– Jeg har ingen nye opplysninger om hvordan det ligger an med topsiden. Arbeidet skrider fremover og planen er installasjon i 2016, ifølge pressetalsmannen.
– Men det har vært litt utfordringer der også?
– Alle prosjekter har utfordringer. Det er ikke noe uvanlig med det. Oppstartstidspunktet er fortsatt i 2017, sier Aanestad.
Les også: Statoil står bak tiårets største britiske prosjekt. Nå er det forsinket fra Sør-Korea
Funnet for over 30 år siden
Mariner er et tungoljeprosjekt på britisk side av Nordsjøen og omtales som den største nye utbyggingen på britisk sektor på over 10 år.
I desember 2012 tok Statoil investeringsbeslutning, som omfatter en bruttoinvestering på mer enn 7 milliarder dollar.
Det er beregnet at man kan utvinne om lag 250 millioner fat olje fra Mariner, gjennom en levetid på rundt 30 år. Produksjonen er forventet startet i 2015.
Det er over 30 år siden Mariner ble funnet, men på grunn av den tykke, tunge oljen, har det vært nødvendig å få på plass ny teknologi for å kunne utvinne oljen lønnsomt.
Den valgte løsningen for Mariner består av en produksjons-, bore- og boligplattform (PDQ) med stålunderstell, samt et lagringsskip (FSU). Boring vil bli utført fra PDQ-riggen, med assistanse fra en oppjekkbar rigg de første fire til fem årene.
Les også: Advokatenes tre punkter for å hindre Sverdrup-sprekk