Nå kan du med et par klikk på PCen din høre hvordan støyskjerming, antall biler og fart påvirker lyden fra trafikken. Statens Vegvesen og Sintef har nemlig utviklet verktøyet AuralVeg som gjør det mulig å høre hvordan trafikklyden blir kraftigere og svakere etter hvert som man forandrer parameterne.
– Auralisering er noe vi som jobber med støy har hatt lyst til å realisere i flere år, forteller Kamilla Kjølberg i Statens Vegvesen til Vegvesenets nettpublikasjon Vegnett. – Og i denne løsningen kan man høre hvordan trafikken høres ut etter at en vei er bygget, eller etter at en støyskjerm er satt opp, sier hun.
Kjølberg mener AuralVeg vil være et nyttig verktøy både for de som skal planlegge veier, og for de som bor langs veiene, og at det kan føre til bedre beslutninger og mer fornøyde naboer.
Får mange spørsmål
– Vegvesenet får mange henvendelser om støy. Noen er bekymret over at boligen kommer inn i en rød støysone (mer enn 65 dB) når det skal bygges en ny vei, og lurer på hva det vil si for støynivået. Noen tror det vil bli helt stille når det kommer en støyskjerm. Helt stille blir det ikke, men med AuralVeg kan du høre hvor mye stillere det faktisk blir, sier Kjølberg til Vegnett.
Kjølberg forteller at Vegvesenet etter hvert ønsker å integrere kart i AuralVeg-verktøyet, og få inn andre ting som påvirker støynivået, slik som tungbilandel, type veidekke, og topografi.
– Dersom vi får på plass dette, kan løsningen bli mer skreddersydd for ulike situasjoner, sier Kjølberg.
Oppkjøp: Støymålingsfirma blir en del av Norconsult
Det er dekkene som bråker
Rundt 1,9 million mennesker i Norge er utsatt for trafikkstøy som overstiger anbefalingene. Hovedkilden til støy fra vegtrafikken er lyden som kommer fra bildekk mot underlaget, ikke motorstøy. Fart er en av faktorene som påvirker hva slags støy omgivelsene utsettes for.
Veier24 har prøvd verktøyet, og det er veldig enkelt å høre hvordan lydnivået endres etter hvert som man skrur på parametre som fart, trafikkmengde, høyde på støyskjerming og avstand til vei.
Det kan imidlertid virke som om det er noen innkjøringsfeil i programvaren, slik at lydnivåene gjør uforklarlige hopp ved enkelte parameter-kombinasjoner. For eksempel var trafikkstøyen mye lavere ved 80 kilometer i timen enn ved 50 kilometer i timen når vi hadde valgt 110.000 biler i døgnet, fire meter høy støyskjerm og 20 meter avstand til vei. Og slik er det nok ikke i virkeligheten.
- Ringveien i Sandefjord: Bruker Leca-kuler som støydemper
NB: Feilen ble tirsdag formiddag rettet opp, og da Veier24 testet eksempelet ovenfor var lydnivået ved 80 kilometer i timen høyere enn ved 50 kilometer i timen.