Dieselbileiere kunne for ikke mange månedene siden glede seg over at drivstoffprisen for deres kjøretøy lå omtrent en krone under vanlig bensinpris.
Les også: Derfor øker dieselprisen mest
Den tiden er forbi, og slik vil det holde seg en god stund, ifølge analytikere Avisenes Nyhetsbyrå (ANB) har snakket med.
Diesel på topp
– En hovedforklaring på prisforskjellen er en kombinasjon av mye sterkere etterspørsel etter diesel og en forholdsvis svakere etterspørsel etter bensin, sier oljeanalytiker Torbjørn Kjus i DnB NOR Markets.
Han forklarer det med endringer på verdensmarkedet. Heller ikke Sandrine Tørstad i StatoilHydro tror prisbildet vi nå har vil endre seg, verken på kort eller litt lengre sikt.
– Det går fortsatt mot stadig flere dieselbiler, både privatbiler og i kommersiell transportvirksomhet. Særlig i Europa og Asia. I USA er bensin riktignok fortsatt ganske enerådende blant privatbilistene, men amerikanerne kjører til gjengjeld mindre bil nå enn før, sier Tørstad.
Jordskjelv og kulde
Naturfenomener verden over har bidratt til å tappe norske dieselkjøperes lommebøker, påpeker begge ekspertene.
I Kina rammet jordskjelvet i mai deler av kraftforsyningen, etter en fra før kald vinter. Strømmen måtte produseres ved hjelp av mobile, dieseldrevne aggregater. Sør-Amerika har opplevd svikt i leveransene av naturgass, noe som ga samme utvikling som i Kina.
Teknisk Ukeblad har tidligere omtalt hvordan dieselprisen i tillegg påvirkes av manglende global raffinerikapasitet for lettprodukter, som diesel og fyringsolje.
– Går vi mot en kald vinter på den nordlige halvkule, med økt behov for oppvarming, vil dieselmarkedet holde seg sterkt. Flere land har lave lagre av fyringsolje, sier Torbjørn Kjus til ANB.