EU letter på utslippskravene for dieselbiler, men innfører samtidig et strengere testregime i kjølvannet av Volkswagen-skandalen, melder NTB.
De nye NOx-kravene blir slik: Nye bilmodeller får fra 1. september 2017 ha et avvik på 110 prosent mellom utslipp av NOx under normal kjøring og i laboratorietester.
I dag er det kun krav til hvor mye NOx bilene får slippe ut under rulletester i laboratorier. Et stort flertall i en tekniske komité med representanter for alle medlemslandene vedtok de nye kravene med utslippstesting under normal kjøring på onsdag, melder danske Ingeniøren.
VW-skandalen: VW-skandalen: De er utslippsjegerne ingen lurer
Strammer til i 2020
Nå skal også utslipp under normal kjøring avgjøre om bilmodellen får komme på markedet, skriver EU-kommisjonen i en pressemelding.
Med de nye reglene, legger EU inn marginer for hvor mye mer biler kan slippe ut under reelle kjøreforhold, såkalte RDE-tester (Real Driving Emissions) enn under laboratorietester. Testene skal foregå med portabelt måleutstyr under normal kjøring. Den nye RDE-testen kommer i tillegg til dagens laboratorietester.
Fra januar 2020 strammes kravene for nye bilmodeller til et avvik på kun 50 prosent - mellom utslipp av NOx under normal kjøring og i laboratorietester.
Tjeneste: Sjekk om din bil er berørt av utslippsjukset
Vil gjelde i Norge
Norge benytter EUs tekniske krav og typegodkjenningsordninger for kjøretøy fullt ut, så reglene vil også gjelde for fremtidige biler på norske veier.
– Konsekvensen blir at bilene ved typegodkjenning ikke bare skal være innenfor grenseverdiene i laboratoriet (som i dag), de skal også holde seg innen gitte grenser for utslipp under virkelig kjøring (i RDE-testen). Hensikten er å redusere utslippene under virkelige kjøreforhold, skriver senioringeniør Erik Sætre i Vegdirektoratet i en epost til Teknisk Ukeblad.
EU-kommisjonen trekker frem at avtalen betyr en «signifikant reduksjon» i avviket mellom utslipp under reelle kjøreforhold og utslipp målt under laboratorietester. I dag er dette avviket i gjennomsnitt 400 prosent, ifølge kommisjonen.
De skriver også at tester under reelle kjøreforhold vil gjøre det vanskeligere å jukse med «defeat devices».
– Et skammelig lappverk
Onsdag meldte Theguardian at bilindustrien og EU-land som Storbritannia, Tyskland og Frankrike har drevet hard lobbyvirksomhet for å myke opp utslippskravene - og lyktes med det.
Flere miljøorganisasjoner er svært kritiske til avtalen.
– Dette er et skammelig lappverk fra nasjonale myndigheter som nok en gang setter interessene til bilprodusentene foran folkehelsen, uttalte EU-parlamentariker Catherine Bearder, ifølge Theguardian.
– Vil senke utslippene
Motorekspert Bengt Johansson ved Lunds tekniske høyskole, tror de nye reglene kan bidra til å senke NOx-utslippene.
– Det gir sannsynligvis en reduksjon i faktiske utslipp, fordi maksimalt avvik på 2,1 og senere 1,5 gjør at man ikke kan slippe ut 7-15 ganger mer enn lovkravene under normal kjøring, slik som nå, skriver Johansson i en epost til Teknisk Ukeblad.
Han legger til at dette er avhengig av hvordan bilen kjøres. Johansson er professor i forbrenningsteknikk ved Lunds tekniske høyskole, og har tidligere uttalt til Teknisk Ukeblad at VWs oppgradering av dieselbilene kan gjøre motorene tregere.
Les også: