På CO 2-siden skjer det ingen ting – det vil si at det ikke blir en differensiert årsavgift avhengig av hvor mye CO 2 bilen slipper ut.
I politiske miljøer har det vært snakket mye om at akkurat dette ville skje. Dermed blir ikke bileiere som har valgt biler med lave CO 2-verdier premiert.
De må betale like mye i årsavgift som de med verstingbiler. Dette kommer frem i forslaget til statsbudsjett, som ble lagt frem i dag.
En katastrofe
– Vi er ikke fornøyd, og ønsker oss en kraftig differensiering av årsavgiften i forhold til utslipp av både CO 2, dieselpartikler og NO x. De grepene som nå er blitt gjort, er ikke nok til å påvirke folks valg, sier Konrad Pütz, fagansvarlig for miljøteknologi og transport i Bellona.
Leder av Transport- og kommunikasjonskomiteen på Stortinget, Per Sandberg (Frp), synes det som er lagt frem i statsbudsjettet på samferdselssiden er håpløst.
– At dieselavgiften går opp med 20 øre literen, er hårreisende for transportnæringen. Likeså at folk er blitt lurt til å ettermontere dieselpartikkelfilter – og likevel får forhøyet årsavgiften med 100 kroner. Det hjelper lite at de som har biler med fabrikkmontert dieselpartikkelfilter får en reduksjon i årsavgiften på 330 kroner. Men vi var forberedt på et angrep på alt som har med diesel å gjøre. Dette er en katastrofe, sier Sandberg.
Halvgjort
Han mener at omleggingen av avgiftssystemet på biler i 2007 og nå for 2008 ikke har noen realverdi.
– Det blir ikke fokusert på hvor mye man kjører og på livslengden på bilen, heller ikke hvor mye energi som går med til å produsere den. Det som nå er gjort, er halvgjort arbeid, sier Sandberg.
Han medgir at en økning i vrakpanten fra 1500 kroner til 5000 kroner for deler av bilparken er positivt.
– Det er et delvis pluss at de øker vrakpanten, men dette gjør de jo bare på veldig gamle dieselbiler. Vrakpanten må opp på alle biler som skrotes – og minimum til 6000 kroner.
Holder ikke mål
Statsbudsjettet viser også at midler til vedlikehold og bygging av veier er gått ned i forhold til i 2007, ifølge Sandberg.
– For å få ned CO 2-utslippene, må man begynne med infrastrukturen. Sintef har laget en rapport som klart viser at CO 2-utslippene i gjennomsnitt ville blitt redusert med 25 prosent dersom stamveiene hadde blitt bygd ut til firefeltsveier. I 2008 vil vi oppleve flere ulykker på veiene, ettersleppet på vedlikeholdssiden vil øke og miljøet vil bli dårligere. Når det gjelder samferdsel er Kristin Halvorsen den største miljøsynderen som finnes, sier Per Sandberg.