Tradisjonell filoverføring til trykkerier og reklamebyråer er tidkrevende saker. Bilder som skal trykkes er svært store, og ikke alle har gode erfaringer med kompresjon.
– Vi tilbyr en komplett tjeneste som tar seg av overføringen, sier daglig leder og grunnlegger av det fire år gamle selskapet FileFlow, Nils Johan Pedersen.
Programvaren
Brukere som skal overføre filer kan enten installere programvare selv eller benytte den nye nettjenesten. Det eneste som trengs for å bruke tjenesten, er en plugin til nettleseren. Når du har den, kan du overføre enkeltfiler eller hele mapper. Filene blir sortert etter type og komprimert på beste måt.
Tekst og andre filer komprimeres med zip-metoden, og billedfiler komprimeres med den norskpatenterte FIT-metoden. Denne kompresjonsteknologien er utviklet av Fast Search and Transfer og er opptil ti ganger mer effektiv enn JPG. I forhold til TIF-bilder, som grafisk bransje ofte bruker, blir filene opptil 200 ganger mindre uten synlig tap av trykkvalitet.
Før filene overføres, blir de også kryptert og delt opp i mindre pakker som sendes straks de er klare. Mottakeren får beskjed om forsendelsen gjennom en e-post som inneholder en lenke til en webadresse hvor filene ligger. Når denne klikkes på, blir filene hentet og pakket ut i samme struktur som de ble sendt i.
– Normalt er det senderen som betaler, men det kan være mottakeren også, sier Pedersen. Uansett er det bare en av partene som betaler. FileFlow selger enten programvare som gjør denne jobben, eller leverer tjenesten på Internett, enten i form av betaling for hver transaksjon eller som et abonnement. (www.fastsend.com)
Profet i eget land?
FileFlow er norsk, men det er USA, Asia og Europa som har fått glede av selskapet så langt. Det er ført nå de vil markedsføre seg her i landet. Selskapet har hovedkontor i Oslo og salgskontorer i Boston, Sydney, Toronto og Brussel. I alt sysselsetter de 41 ansatte.
– Markedet for disse tjenestene er grafisk bransje og det er verdens tredje største industri, sier Pedersen. 500.000 tykkerier, 35.000 reklamebyråer og tilsvarende antall aviser og magasiner vil gi oss litt å holde på med de neste årene.
Pedersen forteller at de også ser for seg et kjempestort forbrukermarked når overføring av digitale bilder blir mer vanlig.