NETTARKIV

Digital pest skaper fryd

LIK: Blodet til Hakkar utløste pest i World of Warcraft. Flere tusen spillere døde etter få sekunder. Dette bildet er et skjermbilde tatt av en spiller og viser likene slik det så ut.
LIK: Blodet til Hakkar utløste pest i World of Warcraft. Flere tusen spillere døde etter få sekunder. Dette bildet er et skjermbilde tatt av en spiller og viser likene slik det så ut.
Ragna Kronstad
26. sep. 2005 - 11:12
Vis mer

Etter at BBC publiserte en nettartikkel om pesten i onlinespillet World of Warcraft i forrige uke, spredte nyheten seg som ild i tørst gress. Men tross dramatiske overskrifter, fant ikke Teknisk Ukeblad noe tegn til panikk blant spillere som diskuterte fenomenet i ulike internettfora. Årsaken er enkel: spill er spill. Du får raskt livet tilbake hvis du først er blitt smittet av det digitale viruset. Istedenfor å skape panikk, er pesten blitt en artig snakkis verden over.

På Internett ligger det nå nedlastbare videosnutter av utbruddet og beretninger om at hundrevis av lik ligger rundt i spillet. Det er også blitt lag ut flere skjermbilder av lik strødd rundt om i gatene. Samme helg som nyheten spredte seg, ble det også laget en virtuell hjelpeorganisasjon for ofre av pesten. Det er blitt designet t-skjorter med humoristiske oppfordring om hjelp til ofre av pesten.

Noen få servere

Av de over 4 millioner som nå spiller World of Warcraft rundt om i verden, er det kun et fåtall spillere som er blir smittet, da pesten bare har funnet sted på enkelte servere.

Pesten dukket opp i de nye Zul´Gurub-ruinene, som nylig ble lagt til spillverdenen. Her bor den ekstremt seiglivete blodsguden Hakker som skulle være en real utfordrer for spillerne. Han dekker sine fiender med blod når han dør og det var dette blodet som bar på den smittsomme pesten. For spillere på høyere nivå var det en enkel utfordring, men alle spillere på lavere nivå døde i løpet av få sekunder. I følge BCC, spredte pesten seg raskt da oppfinnsomme spillere fant ut at de kunne spre det dødelige blodet ut i resten av spillverden, ved å la et virtuelt kjæledyr bli infisert. Såkalte datakontrollerte karakterer var immune mot blodet, men fungerer likevel som smittebærere og smitter spiller-kontrollerte karakterer. Blizzard som utvikler spillet har prøvd å kontrollere pesten med å oppgradere og omstarte alle servere.

Planlegger pest

– Jeg har bare så vidt hørt om det og ikke opplevd det selv, selv om jeg spiller WoW mye. Kanskje jeg ikke var på så mye da det var hyppigst, sier sjefsutvikler Hans Terje Bakke i Running Games. Selskapet utvikler for tiden spillet Medieval Kingdoms hvor pest vil være en del av spillet. – Pest og plage er moro. Det har hele tiden vært planlagt inn i Medieval Kingdoms. Men på en måte som er kontrollert, slik at sykdommen omsider dør ut av seg selv, forklarer han. Bakke mener at pesten har fått World of Warcraft til å bli mer spennende. – Det er jo moro når noe påvirker verden i stor skala slik at spillerne må ta affære for å redde seg selv og å redde verden. I et spill som WoW er verden fullstendig statisk. Hvis man får i oppdrag å drepe den onde heksa for å redde verden og gjør det, ja så er heksa tilbake om en liten stund så du eller noen andre kan drepe henne igjen. Her har spillerne virkelig blitt redde og følt at de måtte håndtere en krisesituasjon og finne en løsning. Det er sjelden i statiske verdener. Og det blir enda mer dramatisk, og dermed utfordrende og moro, når det ikke var et planlagt event, sier han.

Enkelt

Ifølge Bakke er det enkelt å lage pest i et spill. Man tilordner et levende objekt et virusobjekt, som kopierer seg selv og overføres til andre levende objekter som kommer i nærheten. Andre spill har implementert pest på en planlagt måte. Spillet A Tale in the Desert,har en pest som sprer seg blant sauene. Hvis man ikke får kontrollert det med å holde sauer atskilt eller får kurert dem, så sprer det seg fort.

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.