Dallas:Tony Affuso, toppsjef i EDS PLM Solutions, kaller PLM en strategisk,digital ryggrad.
Trebokstaversforkortelsen PLM kan best oversettes med styring av alle prosesser rundt livssyklusen til et produkt .
Affuso var sjef for UGS med base i Los Angeles, men måtte flytte til Texas etter at EDS i Dallas kjøpte opp UGS og SDRC for to år siden. Da ble han toppsjef i det sammenslåtte selskapet EDS PLM Solutions.
De to selskapene hadde flere konkurrerende produkter innen DAK/DAP og PLM. Etter sammenslåingen har de arbeidet med en samordning av produktene.
Puslespill
- Det har vært mye hardt arbeid for å få puslespillet på plass. Dette har vi nå endelig lagt bak oss, sier Affuso til Teknisk Ukeblad.
Unigraphics NX 2 som slippes ut på markedet i disse dager, er EDS PLMs flaggskip innen datastøttet konstruksjon, produksjon og analyse. For bilindustrien har denne versjonen fått viktige tillegg for produktutvikling og digital simulering.
Bil- og romfartsindustrien er spesielt tunge brukere av PLM-teknologien. General Motors og Ford er de største brukerne av bilprodusentene.
En av fordelene med bruk av PLM er det som skjer etter at et produkt er ferdigprodusert. - PLM vil bidra til å skape større inntekter på service og vedlikehold enn på selve salget av produktet, hevder Affuso.
Look to Scandinavia
EDS har ikke vært spesielt aktive innen PLM i det skandinaviske markedet. - Vi har gjort forandringer i organisasjonen for Skandinavia og nå fått markedsføringen på plass, sier europasjef Jim Duncan. Med alt arbeidet i forbindelse med sammenslåingen bak seg, vil de nå øke trykket mot PLM ikke bare for de store selskapene, men også mot mindre selskaper.
![ABB SmartPrat](https://images.gfx.no/80x/1672/1672165/ABB.png)
![Podcast: AI og autonomi forbedrer drift av industrielle anlegg](https://images.gfx.no/1000x333/2796/2796199/AdobeStock_310134003.jpg)
Etter sammenslåingen tro Affuso at EDS PLM vil få innpass i helt nye markeder som skipsbygging, farmasøytisk industri og produksjon av forbrukervarer.