Den ellers så fredelige Olav Kyrres gate i Moss hadde med økende trafikk og kødannelser på hovedforbindelsen mellom bysentrum og Jeløya, blitt en stadig foretrukket «snikegate» for de som ville raskest mulig fram. I forbindelse med at byen ønsket å utvide hovednettet for sykler, ble gata med enkle grep sist sommer stengt for biltrafikk og tilrettelagt for syklende.
Det var i forbindelse med denne planleggingen at de ansvarlige for trafikken i Moss kommune ønsket å dokumentere effekten av tiltakene, og at selskapet Disruptive Engineering ble koplet inn i prosjektet. Vi har tidligere skrevet om deres norskproduserte magnetsensorer, som bla er tatt i bruk av Nye Veier på E18-strekningen mellom Arendal og Tvedestrand.
Detaljert informasjon om både biler og sykler
Sensorene registrerer blant annet hastighet, luketid, kjøreretning, veitemperatur og hvilken type kjøretøy som passerer - for eksempel om det er en elbil eller en fossilbil, og om det er en personbil, buss eller lastebil.
-Nå har vi videreutviklet denne løsningen, slik at det på systemet som er montert i Moss, nå er mulig å skille mellom biler og sykler, forteller daglig leder Fredrik Vangsal i Disruptive Engineering.
-Vi bruker samme sensor som tidligere, men har videreutviklet programvaren slik at den i tillegg til dette formålet skiller mellom biler og sykler, som gjør at man får fram et nøyaktig bilde av hvilke transportmidler som ruller gjennom gata til enhver tid.
Disruptive Engineering har sammen med Moss kommune og Innovasjon Norge etablert et såkalt innovasjonsprosjekt, der den nye sensorteknologien testes ut for første gang i en fullskalaløsning.
Målet i Moss: 20 prosent over på sykkel
-Vi var opptatt av å finne en metode som kunne måle effekten av de tiltakene vi gjorde for å bedre forholdene for syklistene, forteller Peter Hovda i Moss kommune, som har vært ansvarlig for effektmålingen av etableringen av sensorene i den aktuelle gata.
Kommunen har vedtatt en egen hovedplan for sykkel, der målet er at 20 prosent av transportarbeidet i byen skal over på sykkel.
-Da må det legges til rette for det, og i denne planen legges det opp til ombygging og annen tilrettelegging for å lette mulighetene for å sykle innenfor bykjernen av Moss. Olav Kyrres gate er en tradisjonell boliggate, hvor biltrafikken hadde tatt litt overhånd. Vi valgte derfor å stenge gata for gjennomkjøring. Vi har samtidig foretatt en innsnevring av et kryss, og skal senere tilrettelegge i gata slik at bilparkering bare blir tillatt på den ene siden, mens syklistene får bruke den andre siden av gata.
Fra 14 til 68 prosent sykkelandel
-
Fakta om Intelligente trafikksensorer
- Sensorstripene detekter alle kjøretøy med deres unike magnetiske signatur. Ingen kamera, nummerskiltregistrering eller ekstra sensorer i kjøretøy er nødvendig.
- Standardfunksjoner som telling, hastighet og lengde er gitt. Det unike aspektet tilpasset fremtidens mobilitet ligger i sensorprosesseringsenhetene.
- Disse benytter edge computing og maskinlæring for å gi beslutningstakere ny innsikt.
- Trafikkdata kan kontinuerlig oppgraderes med ny funksjonalitet i softwar
Med sensorene på plass i gata, og den trådløse forbindelsen koplet opp, mottar Disruptive Engineering sanntidsdata fortløpende. De bearbeider så dataene til å bli lesbare, før Peter Hovda kan motta rapporten. Han forteller at det både hos kommunens ansatte og i befolkningen ellers, har vært stor interesse for trafikkdatene fra Olav Kyrres gate.
Og resultatene har ikke latt vente på seg: Sykkelandelen har økt fra 14 prosent til 68 prosent i løpet av høsten. Samtidig er andelen fossile kjøretøy redusert kraftig, mens den fossilfrie transporten i gata nå utgjør 78 prosent.
Da Veier24 besøkte gata i Moss, var aktørene allerede i god gang med diskusjonen om sensorløsningen kanskje burde tas i bruk også på andre gater for å kartlegge effekten av flere av sykkeltiltakene i byen.
Bidrar med offentlig støtte
Også Innovasjon Norge er begeistret for sensorteknologien som Disruptive Engineering har utviklet, og er derfor med på prosjektet i Moss. Regionsdirektør Innovasjon Norge, Kristin Willoch Haugen, forteller at de har finansiert prosjektet, mens de andre partene bidrar med egeninnsats.
-Dette er en type produkt som både Norge og verden trenger i en tid da man ønsker å dempe biltrafikken i byer og tettsteder. Nemlig å få fram løsninger som stimulerer til gåing og sykling. Vi var med Disruptive Engineering til ITS verdenskongress i Hamburg i høst, og erfarte at denne sensoren og prosjektet her i Moss, har stor interesse langt ut over landets grenser, forteller hun.
-Sensoren som her er utviklet detekterer mer detaljert enn andre som finnes på markedet, ved å skille på type kjøretøy, motortype, modell etc. På ITS-kongressen ble det knyttet verdifulle kontakter med utenlandske representanter som kan bety framtidige kontrakter. Produktet er i realiteten ferdigutviklet, og vi i Innovasjon Norge bidrar nå med å nå ut til markedet, både her hjemme og i utlandet. Dette er en gründerbedrift vi har tro på, slår Kristin Willoch Haugen fast.