Fredag 3. januar arrangerte Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV) sin årlige gjennomgang av det norske bilåret og bilsalget i 2019.
Se hele presentasjonen i videoen over.
Nedgang i personbilsalget
Øyvind Solberg Thorsen startet dagen med å legge frem nøkkeltall og trender.
Volkswagen var nordmennenes favoritt i 2019.
– Det var bare så vidt det holdt for Volkswagen, for Tesla har hatt et fantastisk år. Kun 151 biler skiller de to, sier Thorsen.
Til sammen kjøpte nordmenn 18.949 Volkswagen-biler i fjor, samtidig sank salget av personbiler en del, ned 3,8 prosent fra 2018.
De viktigste trendene i 2019 ifølge OFV er disse:
Elbilene øker fortsatt i popularitet, men nybilkjøperne blir mer kresne. Flere velger premium med begrenset rekkevidde fremfor «vanlige» elbiler med lengre rekkevidde. De ser at nordmenn har økende interesse for nye og ukjente merker og at design er viktigere enn tidligere.
Trender 2019
Ladbare hybrider er på vei tilbake i markedet siste halvår av 2019, da leveringstiden er blitt bedre og flere typer ladbare hybrider med lengre elektrisk rekkevidde er kommet på markedet.
Bensinbilene faller i markedsandel, enda mer enn dieselbilene som ser ut til å ha stabilisert seg.
OFV ser en økt etterspørsel etter hybridbiler. Flere nye hybridbiler kom i 2019 og markedsandelen økte.
Bruktimporten falt kraftig samtidig som leveringssituasjonen for nye elbiler bedret seg. 20 årsgrensen for veteranbiler fra 1. juli økte importen av «nygamle» entusiastbiler.
Prognoser
Direktør i Bilimportørenes Landsforening, Erik Andersen, uttaler i en melding at Norge fortsatt er langt foran resten av Europa når det kommer til salg av elbiler, men at de ser tendenser til at det begynner å ta seg opp også i andre land og markeder på kontinentet og på verdensbasis.
Landsforeningen anslår at det i løpet av 2020 vil bli solgt 150.000 nye personbiler, omtrent like mange som i 2019. Mellom 55 og 60 prosent vil være elektriske, spår foreningen.
Det vil i så fall være første gang over halvparten av alle ny biler som selges er elektriske.
Nye dekk gir 35 kilometer mer på én lading – men bare om sommeren
Mange nye familie-elbiler
Bilimportørene tror årsaken til at elbilsalget vil skyte ytterligere fart i løpet av året, er at det kommer mange nye familievennlige modeller på markedet i løpet av året.
De anslår at mellom 10 og 15 prosent av de solgte bilene vil være ladbare hybrider, omtrent det samme som i 2019.
Salget av elektriske vil ifølge bilimportørene gå på bekostning av bensin- og dieselbiler, der salget er ventet å synke fra rundt 30 prosent i 2019 til mellom 15 og 20 prosent i 2020.
Andresen sier at myndighetene nå må komme enda sterkere på banen for å gjøre at mulighetene for å lade langs veien blir like god som tilgangen til bensin og diesel.
Program
10.00-10.30 Bilåret 2019
v/Øyvind Solberg Thorsen, Opplysningsrådet for veitrafikken
10.30-10.50 Bilimportørenes refleksjoner om 2019 og 2020
v/Erik Andresen, Bilimportørenes Landsforening, BIL
10.50-11.10 Hva betyr 95-grams målet i EU for bilmarkedet i Norge?
v/Stig Morten Nilsen, Norges Bilbransjeforbund, NBF
11.10-11.30 Bilbransjens politiske rammevilkår fremover
v/Jan Glendrange, Zynk
11.30-12.00 Spørsmål og kommentarer fra salen til innlederne
Hydro har investert 100 millioner i kriserammet batteriselskap