Discovery er nå kjørt på plass ute på oppskytingsområdet ved Kennedy Space Center i Florida.
Daromfergen ble rullet ut fra kjempebyggverket der det hele skrus sammen - også kalt VAB eller Vehicle Assembly Building - hadde den fått ny tank og nye hjelpemotorer.
Varmet tank
Den nye tanken heter ET121 (External Tank no 121) og var ikke tenkt brukt før til oppskytingen senere i år av fergen Atlantis - da med Mission No STS-121.
Denne tanken har oppvarmet ytterhud slik at is ikke kan bygges opp og skade fergen i starten. Nye er også hjelperakettene.
Oksygen-miks
Den digre oransje tanken fylles på startdagen med superkaldt oksygen og ditto hydrogen. Denne drivstoffmiksen sprøytes under høyt trykk inn i fergens tre rakettmotorer.
Samtidig (eller egentlig noen mikrosekunder senere) tennes hjelperakettene. Når fergen er kommet tilstrekkelig høyt - seks-syv minutter senere - frigjøres tank og raketter og faller tilbake, ned i Atlanterhavet utenfor Florida. Fergen fortsetter for egen kraft til den er i bane.
Feil funnet
For to måneder siden ble tankfyllingen testet og ferge, pumper, motorer og ikke minst elektronikk og styringssystem ble sjekket.
Det ble kjørt simulert nedtelling til T minus 31 sekunder.
Testen avslørte en del feil, som for eksempel at motorstoppsensorer slo seg av og på og trykkventiler åpnet og stengte mer enn normalt. Alt dette er selvsagt utbedret og sjekket igjen, med ny hovedsjekk 20. mai.
NASA anser at den fergen som nå står klar til oppskyting i slutten av juli, er så perfekt som noe system kan bli.