Når den sjette bryteren vippes opp, er det i gang. Bane Nor (tidligere Jernbaneverket) skrudde denne uken på et 323 kvadratmeter stort solcelleanlegg på taket av en trafostasjon rett ved siden av sentralbanestasjonen i Oslo sentrum.
Om alt går etter planen, skal solcellene dekke hele trafoens energibehov også i de mest energikrevende månedene, og forhåpentligvis være den første av mange trafoer som kan driftes kun ved hjelp av solceller.
Startet hjemme
Akkurat hvor mye energi solcellene vil produsere gjenstår å se, men teoretisk skal de kunne komme opp i 46 MWh i året.
– Vi er veldig spent på å se resultatet ett år fra i dag, sier Bjørn Tore Gaard Hovland.
Han er prosjektleder for solcelleanlegget hos Bane Nor.
Hovland er elektroinstallatør og hadde selv montert solceller på taket hjemme da han kom på ideen om å teste samme løsning på arbeidsplassen.
I løpet av kort tid fikk han bevilget 500.000 kroner og tre lærlinger til arbeidet.
Kan overvåke anlegget
Selv om anlegget i seg selv ikke er så stort, er tanken at løsningen skal kunne benyttes på tvers av hele etaten om den blir vellykket.
Hovland forteller at de har tatt i bruk det siste nye innen solceller, og at de har montert opp optimisere som lar etaten gå inn og se hvordan de ulike enkeltpanelene i solcelleanlegget fungerer.
– De gir oss en helt unik måte å overvåke anlegget på, sier Hovland.
I tillegg til det skal optimiserene koble ut anlegget automatisk dersom det begynner å brenne.
Betalt ned på ti år
Anlegget skal ha en leve tid på minimum 40 år.
– Om det teoretiske produksjonsanslaget stemmer, vil det være tjent inn i løpet av ti år i form av sparte strømkostnader, sier Hovland.
Solcellene vil trolig produsere mest energi i mai, mens trafoen har størst energibehov i årets varmeste måneder på grunn av det store behovet for kjøling.
Den energien som ikke brukes i månedene med høyest produksjon mates inn på etatens eget strømnett og kan benyttes til andre formål.
– All energi som produseres av solcellene vil fordeles ut på andre trafoer og gå til eget bruk, sier Hovland.
- Les også: Milliardstasjonen i fjellet ble bygget uten oppvarmet venterom. Nå fryser passasjerene på perrongen
Spent på resultatet
Til sammen har Bane Nor en bygningmasse på 1,7 millioner kvadratmeter.
Miljøsjef Lise Sunsby i Bane Nors eindomsdivisjon synes satsingen er interessant, og er svært spent på de endelige resultatene etter et år med drift.
– Vi er flinke til å benytte oss av solceller når vi bygger nytt i Bane Nor, men har ikke mye erfaring med å ettermontere solceller på den eksisterende bygningsmassen vår. Om dette fungerer så godt som man håper, skal man ikke se bort fra at vi satser mer på solceller på de byggene vi allerede har også, sier hun.