OLJE OG GASS

Disse ansatt-godene dropper bedriftene i dårlige tider

Her er de vanligste.

For å spara penger har Statoil blant annet gjort endringer i kantinene sine for å normalisere kantinetilbudet sitt.
For å spara penger har Statoil blant annet gjort endringer i kantinene sine for å normalisere kantinetilbudet sitt. Bilde: Erlend Tangeraas Lygre
Lars TaraldsenLars TaraldsenJournalist
17. sep. 2015 - 14:31

Statoil oppfordrer de ansatte til å kjøpe de billigste flybillettene, og har tonet ned kantinetilbudene sine for å spare inn penger i trangere tider.

Når kostnadene går i været, og trangere tider kommer, står bedriftenes ukultur, samt mange av de ansattes goder på spill.

Erlend Aarsand, juridisk sjef i Nito sier til Teknisk Ukeblad at det er en rekke goder som kuttes når livreima må strammes hos bedrifter.

Ut med norsk, inn med svensk: Statoil dropper kjente norske matvarer for å spare penger

Seniorpolitikk og kaffekutt

Blant det som kuttes er arbeidstidsordninger, pensjons- og forsikringsordninger, samt ekstra fridager.

– Det kuttes i goder knyttet til seniorpolitikk, som for eksempel ekstra fridager som man får når man fyller 60 og den type ordninger. Det spares jo ikke nødvendigvis direkte penger på det, men folk blir jo mer på jobb. Slike tiltak bør naturligvis gjøres med varsomhet, sier han.

Aarsand sier at et annet klassisk innsparingsområde er kantineordninger.

– Det kan enten bety at hver enkelt må betale mer for kantineordning, slik at det ikke er like sponset lenger. For de som har bedriftsinterne kantiner vet jeg at enkelte vurderer å legge det helt ned.

– Jeg har også vært borti en middels stor bedrift der de har kuttet kaffen, slik at man tar kaffepenger for den kaffen man drikker. Jeg er usikker på om det er der man sparer mest, sier han.

Les også: Fikk dårlig samvittighet: Nå røkter den tidligere plattformsjefen bier

Erlend Aarsand, leder i juridisk avdeling i Nito, sier at en rekke av de ansattes goder forsvinner når bedriftene finner frem sparekniven.
Erlend Aarsand, leder i juridisk avdeling i Nito, sier at en rekke av de ansattes goder forsvinner når bedriftene finner frem sparekniven.

Psykososialt arbeidsmiljø

Dessuten peker han på at flere har fjernet sosiale happenings, som julebord og sommerfester, samt kuttet i reisevirksomhet og hotellopphold.

– For eksempel går man over fra å reise på regning i stedet for å bruke statens satser. Også restriksjoner på hvordan man kan bo, og krav om å bruke billigste reisemåter er nok vanligere nå, sier han.

Han mener det generelt kan være uheldig å kutte julebord og lignende sosiale tilstelninger.

– Det kan være viktig med hyggelige sammenkomster, naturligvis uten at dette trenger å være ekstravagant.

– Etter nedbemanning er det også viktig å ta vare på de gjenværende, og ta vare på det psykososiale arbeidsmiljøet som ofte kan bli dårligere. Det er ikke sikkert at det er på det sosiale man virkelig bør stramme inn på kostnadene, og innsparingspotensialet er vel neppe heller det største.

Han ba kompisene i oljebransjen om en gründer-idé: Han ba kompisene i oljebransjen om en gründer-idé. Dette ble resultatet

Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonse
Innovasjon Norge
Trer frem med omstilling som innstilling
Trer frem med omstilling som innstilling

Tekniske løsninger, mindre reising

Knut Rostad, pressetalsmann i Statoil, sier til Teknisk Ukeblad at de over lenger tid har gjort konkrete ting for å redusere unødvendige kostnader. Ett av områdene har vært reiseutgifter.

Arbeidet med å reise smartere har vært en prosess som har pågått siden 2013. Det dreier seg om å bevisstgjøre oss selv om at vi bruker de rimelige alternativene når vi kan, sier Rostad.

Han forklarer at arbeidet for å standardisere, forenkle og effektivisere Statoil gjelder både operasjonene deres, men også hvilken kultur de utvikler for generell kostnadsbruk. 

– I sum vil det bidra til langsiktig drift og økt lønnsomhet for selskapet. Vi har sett at vi her har noe å hente. Vi har også fått god respons og tilslutning til dette fra organisasjonen, sier han.

Bevisstgjøringsprosjektet i Statoil heter «Travel Smarter» og ble innført før oljeprisen startet å stupe. Rostad forteller at det har gitt resultater, men at de ikke kan gå ut med hvor mye det er snakk om i innsparinger.

– En annen ting er at vi nå har videomuligheter og elektroniske samarbeidsløsninger som gjør at behovet for reiser ikke er så stort som det var, sier han.

Aker-topp om kuttene: Aker-topp om oljekuttene: Nå vil jeg kanskje provosere en del av mine ansatte

– Oppfordring til sunn fornuft

Han understreker at det ikke har vært noen endring i Statoils policy i forbindelse med dette prosjektet.

– Det er først og fremst en bevissthetskampanje der vi forsøker å få en kultur rundt det. Det betyr at når du bestiller en billett på vårt intranett, så blir du anmodet om å velge de rimeligste reisene. Så kan det være unntak som gjør at man må ha en annen løsning, sier han.

– Er det fortsatt reising på førsteklasse i Statoil?

– Det er ikke et forbud mot å reise førsteklasses. Når vi reiser mellom kontinenter, eller etter en lang reise skal rett fra flyplassen til en konferanse hvor man skal holde et innlegg, så er det rom for å reise på en annen måte.

– Men anmodningen om å reise smartere, den gjelder overalt. Dette er en oppfordring til sunn fornuft, uten at det er en endring av policy, sier han.

Har jobbet med teknologien i 10 år: Har jobbet med teknologien i 10 år - nå lykkes endelig gründerne

– De trenger motivasjon

Erlend Aarsand i Nito forteller at konsekvenser av å fjerne forskjellige goder i tøffe tider kan variere fra det svært positive til det negative.

– Det blir ofte litt frustrasjon. La oss si at det har vært en større nedbemanning – kanskje flere – så kuttes det i etterkant i godene til dem som blir igjen. Også de trenger motivasjon. Det blir ofte et dårligere psykososialt arbeidsmiljø etter nedbemanninger, sier han.

– En del forskning viser også at produktiviteten går ned og sykefraværet går opp etter endt nedbemanning.

På den andre siden av skalaen kommer aspektet med at denne typen kutt kan være med på å redde arbeidsplasser.

– Det er dette som er oppsiden: At partene gjennomgår grundig innsparingsmulighetene i stedet for utelukkende å tenke nedbemanning. Vi anbefaler at innsparingsmulighetene blir grundig gjennomgått i bedriften, for eksempel om det finnes avtaler som kan gjøres billigere med andre leverandører, se på konsulentbruken og eksempelvis velge å la fast ansatte utføre arbeide til konsulenter.

– Det som er viktig for oss, er at denne type kostnadskutt blir grundig gjennomgått og drøftet med tillitsvalgte og at partene i fellesskap kan finne løsninger, sier Aarsand.

Norsk teknologi i oljens «hall of fame»: Prosjektet ble lagt dødt - nå får norske oppfinnere plass i oljens «Hall of Fame»

– Mer «normalisert» kantine

Knut Rostad i Statoil forteller at en annen ting de har spart inn på er kantinekulturen i selskapet. Nå har tilbudet «normalisert» seg.

– Tilbudet i kantinene har blitt endret. Det har blitt mer tilpasset det som er vanlig i selskaper. Vi hadde et godt tilbud før. Nå er det litt mer normalisert. Men vi har fortsatt et godt utvalg i kantina, sier han.

– Hva betyr det helt konkret?                                                                                

– Det går på antall varmretter, blant annet. Tidligere hadde våre kantiner åpent på sen ettermiddag. Det har nå blitt avviklet. Offshore har det blitt innført en fast meny. Det er en slags standardisering av tilbudet, sier han.

1 uke overtid i Nordsjøen: 1 uke overtid i Nordsjøen: 82.362 kroner

– Gode, billige løsninger

Når det kommer til sosiale sammenkomster sier Rostad at en del av det samme gjelder på denne fronten som på reise.

– Igjen, det dreier seg om sunn fornuft. Vi kan legge sosiale sammenkomster til steder som ikke er blant de dyreste. Det inngår i den generelle bevisstgjøringen. Det er mange gode, velfungerende løsninger som ikke trenger å koste veldig mye, sier han.

– Det er viktig med samlinger, samt faglige og sosiale sammenkomster, men vi tror det er mulig uten at det blir så dyrt.

Han peker for øvrig at de forsøker å se på denne typen utgifter på samme måte som i resten av Statoils virksomhet.

– Det er en klar parallell mellom kostnadsbevissthet på reiser og hvilket nivå vi legger oss på i sosiale lag og hvordan vi ønsker å tilnærme oss de operasjonelle oppgavene våre. Der ønsker vi også å forenkle og standardisere slik at ting blir gjort enklere, sier han.

Bli med inn: Slik bor offshorearbeiderne på Norges største boligrigg 

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.