En ny type felg kan gi elbiler bedre bremser og mindre fare for rust på bremseskiver. Det tror Continental, som har utviklet en løsning kalt New Wheel Concept, hvor bremeskiven er festet til selve felgen i stedet for akslingen.
Konseptet er utviklet spesifikt for elbiler, som har litt andre bremseutfordringer enn tradisjonelle biler. Mens store deler av oppbremsingen av en bil med forbrenningsmotor gjøres ved hjelp av friksjon mellom bremseklosser og bremseskiver, har elbiler flest en forholdsvis kraftig motorbrems som gjør at det ikke er nødvendig å bruke bremseklosser like ofte.
Mange elbileiere kan da oppleve at bremsekivene ruster om de ikke passer på å gjøre noen kraftige oppbremsinger fra tid til annen.
Continentals konsept løser dette ved å ta i bruk store bremseskiver av aluminium, som er festet til selve felgen.
Dette gjør det mulig å ha bremseskiver med særlig stor diameter, samtidig som de ikke ruster om de ikke brukes ofte. En bremseskive med stor diameter gjør at det ikke er nødvendig med like stort bremsetrykk for å oppnå større oppbremsing.
Aluminium leder også varme effektivt, noe som ifølge Continental gjør at bremseskivene raskt blir kjølige.
Lavere vekt
I samme slengen reduseres vekten, ettersom de fleste vanlige bremseskiver er laget i støpejern, som jo veier en hel del mer enn aluminium.
Bremsecaliperne – altså anordningen som presser bremseklossene mot bremseksiven – kan også gjøres lettere og stivere med løsningen, ifølge Continental. Løsningen skal også gi mindre støy sammenlignet med vanlige bremser.
Continentals egne tester viser angivelig at aluminiumsskivene ikke er utsatt for slitasje. I stedet er det bare bremseklossene som slites. Bremsecaliperne kan også gjøres lettere
- Kamuflerte miljøsvin: 12 myter og fakta om elbiler og forurensing
Enklere vedlikehold
En annen fordel skal være at det blir enklere å skifte bremseskiver og bremseklosser. Hjulkonseptet består av en felg hvor eikene kan demonteres. Bremseskiven er festet til eikene.
Om en bremseskive eller bremseklosser skal skiftes, trengs det bare å ta av hjulet.
Hvorvidt Continental faktisk kommer til å sette løsningen i produksjon vil imidlertid avhenge av om bilprodusentene ønsker å ta den i bruk.
Continental ønsker ikke å svare på Teknisk Ukeblads spørsmål om produksjonsplaner eller når hjulet eventuelt kommer på markedet.
De skal vise løsningen frem under bilmessen i Frankfurt neste måned.
- Les flere artikler om elbil.