Det var få regler og begresninger da det sommeren 2019 dukket opp en rekke utleiere av elsparkesykler i flere norske byer. Med en app på mobilen kunne man når og hvor som helst enkelt plukke med seg en elsparkesykkel og suse av gårde dit man skulle.
Dette utløste etterhvert politiske debatter om nøyaktig hvor man skulle sette grensene. I de tre årene som har gått, har flere norske byer tatt grep og begrenset utleien av sparkesyklene, blant annet Oslo, Bergen og Trondheim.
På onsdag trer en rekke nye regler i kraft som har som mål å få kontroll på den utbredte bruken og få ned ulykkestallene.
– Med den eksplosive økningen i bruk av små elektriske kjøretøy vi har sett de siste tre årene, har vi dessverre også sett et uakseptabelt høyt antall skader. Vi må ivareta sikkerheten, tryggheten og fremkommeligheten til både brukere av slike kjøretøy og deres medtrafikanter, sa samferdselsminister Jon-Ivar Nygård (Ap) i slutten av forrige måned.
Promille- og aldersgrense
Fra onsdag blir elsparkesyklene omklassifisert fra sykkel til motorvogn, og med det følger en rekke endringer.
Man kan nå miste førerkortet dersom man fyllekjører med elsparkesykkel. Den alminnelige promillegrensen på 0,2 skal gjelde også for ruspåvirket kjøring med små elektriske kjøretøy.
Terskelen for å frata personer førerkortet for promillekjøring med elsparkesykkel, legges imidlertid på samme nivå som for moped, ikke nivået for bil. Brudd på nye elsparkesykkelreglene beholder dagens satser, ifølge Samferdselsdepartementet.
Det blir dessuten forbudt for barn under tolv år å kjøre elsparkesykkel, og det innføres også et påbud om bruk av hjelm for alle under 15 år.
Fra september vil elsparkesykkel-utleierne ha krav om ansvarsforsikring, og det samme vil private eiere også måtte gjøre fra 1. januar.
Færre aktører
I flere av de største byene har legevakten meldt om mange skader relatert til kjøring med elsparkesykler. Flere har innført forbud mot utleie på nattetid.
I juni i fjor sommer ble det registrert hele 436 skader på skadelegevakten i Oslo. I år har det hittil vært færre skader enn tidligere.
Det var rundt 25.000 elsparkesykler i Oslos gater i fjor sommer. Mot slutten av sommeren strammet Oslo kommune kraftig inn og satte et tak på 8000 sparkesykler fordelt på tolv aktører.
I vår strammet kommunen inn antall aktører som får lov til å leie ut.
Dermed måtte ni aktører pakke vekk sine sykler. Selskapene Voi, Tier og Bolt trakk det lengste strået og vant anbudet om å få leie ut i Oslo, med rundt 2600 sykler hver. Anbudet gjelder fram til 31. mars 2023.
Delte meninger
Det har også vært diskusjon rundt forbud mot kjøring på fortau, slik man har innført i en rekke europeiske byer
Regjeringen har ikke gått inn for det, noe elsparkesykkel-aktørene har vært positive til.
Halvparten av befolkningen ønsker imidlertid et slikt forbud, viste en undersøkelse gjennomført av YouGov på vegne av Trygg Trafikk og Tryg Forsikring i april.
I tillegg svarte nær én av fire at de ønsker et totalforbud mot elsparkesykler.