Det ble klart etter at fristen gikk ut onsdag.
Dette er den største og mest krevende kontrakten på prosjektet, og den har en verdi på mellom 3 og 3,5 milliarder kroner.
Av disse fem, skal minimum tre av dem levere tilbud. Anskaffelsen er en prekvalifisering med forhandlinger. Dette vil foregå i første halvdel av 2019.
– Vi tar sikte på å tildele kontrakten rett over sommeren neste år, forteller prosjektleder Tor Geir Espedal til veier24.
Han er godt fornøyd med lista over dem som har søkt prekvalifisering.
– Der er det mange gode og kjente entreprenører. Vi ser frem til å få med oss i hvert fall noen av dem videre, kommenterer han.
På tilbudsbefaringen som ble avholdt på Kvitsøy i midten av oktober møtte i alt 40 personer fra 13 forskjellige entreprenører.
Veier24 fikk da opplyst at Implenia/Stangeland, Marti Norge, Skanska Norge, PNC Norge og AF var de største aktørene tilstede.
AF er altså den eneste av de store norske som ikke har bedt om å bli prekvalifisert.
Omfattende jobb
– Teknisk er dette den av tre kontrakter med størst utfordringer, også med logistikken. Det skal produseres store mengder betong, for eksempel skal det monteres 340.000 kvadratmeter med vegg- og takelement, sa Espedal da kontrakten ble kunngjort tidligere i høst.
Det skal sprenges 20,6 kilometer tunnel, bygges 4,5 kilometer vei og fem nye bruer på Kvitsøy. I tillegg skal det sprenges to ventilasjonssjakter som begge er 10 meter i diameter og som skal 250 meter ned til begge løpene under Kvitsøy.
Totalkostnaden på hele Rogfast-prosjektet er estimert til 16,8 milliarder kroner.
LES OGSÅ: 13 entreprenører deltok på tilbudsbefaring på den første store Rogfast-kontrakten