Til tross for at skitunnelen i Torsby i Sverige har vært en stor suksess, har det så langt aldri blitt realisert noe innendørs skianlegg i Norge.
– Det har vært mange planer, men realiseringen av denne type anlegg er utrolig dyrt, sier Marit Gjerland, anleggsrådgiver i Norges Skiforbund.
Ingen realiserte planer
I 2006 begynte Akershus bandykrets å se på mulighetene for et innendørs skøyte- og skianlegg i Bærum. Anlegget, som skulle koste mellom 60 og 70 millioner kroner, ble aldri realisert.
Vinteren etter ble det arbeidet med planer for en første norsk skitunnel i Øyer. Men da investor Arthur Buchardt konkluderte med at det ville være umulig å tjene penger på tunnelen, ble også denne planen lagt død.
I ettertid av dette har planene vært mange. Det har blitt lagt planer for skitunnel på Vinterbro, Eidsvoll, Holmestrand, Meråker, Sarpsborg, Veggelifjell, Evje, på Rennesøy, i Lørenskog og i Holmestrand igjen.
Per i dag er ingen av disse planene realisert.
Les også: Norges første og verdens største innendørs skiarena kan bli utsatt
For dyrt
Gjerland understreker at byggingen av et innendørsanlegg er veldig kostnadskrevende.
– Å reise kapital til et sånt prosjekt er krevende, og har så langt ikke latt seg gjøre her i landet, sier hun.
Det er i dag mange nordmenn som reiser over grensen til Torsby i Sverige.
Tunnelen, som har halvannen kilometers sløyfe med skispor, kostet 60 millioner kroner å bygge i 2006. Allerede i 2011 ble den lønnsom. Gjærland har ikke troen på at en eventuell norsk tunnel vil være like lønnsom.
– Torsby dekker i praksis både Sverige og Norge. Om man får flere tilbud så vil antallet besøkene synke per anlegg. Så lenge Torsby har den posisjonen alene så er det økonomi i prosjektet, sier hun.
Les også: Dette er verdens mest moderne turisthytte
Stort markedsgrunnlag
Til tross for Gjerlands spådom om manglende inntjeningsgrunnlag, jobbes det i dag med to innendørs skianlegg i Norge. I Lørenskog og Holmestrand.
– For den riktige samarbeidspartneren er dette et enormt markedspotensial, sier Øyvind Kvaal, som leder selskapet som jobber for utbygging av Holmestrandtunnelen.
Kvaal understreker at finansieringen av tunnelen ikke er på plass, men at inntektspotensialet i regionen er stort.
– Mellom én og halvannen million mennesker har muligheten til å komme seg til tunnelen i løpet av en time, sier han.
Også i Lørenskog sees inntektspotensialet på som stort.
– 900.000 mennesker kan komme seg til anlegget i løpet av en halvtime, og om man utvider til halvannen time har man hele Østlandet, sier daglig leder for utbyggingen på Lørenskog, Kjetil Fladmark Larsen.
Les også:
Hevder dette er kopiering av norsk skiteknologi