- Vi har ingen myndighet til å gi hverken grønt eller rødt lys for tunnelarbeidet, sier informasjonssjef Per Wiggo Richardsen i Det Norske Veritas.
DNV ble bedt om og gjennomførte en sikkerhetsanalyse for togtrafikken i Hasletunnellen i forbindelse med arbeidet med den nye T-baneringen i Oslo.
- Vår analyse konkluderte med at det ikke var tilrådelig å kjøre tog i tunnellen mens arbeidet pågikk. Det innebar for høy risiko for passasjerer og togene, sier Richardsen.
![HP Norge](https://images.gfx.no/80x/2757/2757793/hp%2520logo.png)
![](https://images.gfx.no/cx0,cy1244,cw8192,ch2731,2000x/2848/2848258/hp_day4_roz_ambiente_maja_0384_shot_086%2520(1).jpg)
Det var i sommer at tunnelveggen raste ut. Oslo Sporveier fulgte anbefalingene fra DNV, og det ble ikke kjørt tog i tunnellen mens arbeidet pågikk. Raset har medført at det ikke kjøres tog på Grorudbanen og at trafikken her er stanset frem til jul.
Richardsen mener Aftenpostens artikkel i dag ikke gir en korrekt fremstilling av DNVs rolle i forbindelse med arbeidet i tunnellen.