HOUSTON: På en pressekonferanse under Offshore Technology Conference (OTC) i Houston, melder DNV GL at de kjøper opp Trondheim-bedriften Marine Cybernetics.
Marine Cybernetics er det første selskapet som tilbyr avansert software-testing, såkalt Hardware-In-the Loop-Testing (HIL), til oljerigger og boreskip i offshoresektoren.
– Et svakt punkt, som vi vil korrigere
Oljerigger og boreskip blir stadig mer komplekse, med kompliserte kontrollsystemer for alt fra posisjonering, energiforsyning og boreoperasjoner.
Softwareproblemer i disse kontrollsystemene er i dag en av hovedårsakene til nedetid på riggene. Dette er svært kostbart for oljeselskapene og kan i verste fall utgjøre en fare, både for miljø og menneskeliv.
– Det er stadig mer sikkerhet knyttet til software, men det er lite systemkontroll. Det er et svakt punkt, som vi ønsker å korrigere. Det er noe av motivasjonen bak å få innn Marine Cybernetics som en del av porteføljen vår. Nå kan vi teste og verifisere kontrollsystem, sa Remi Eriksen i DNV GL Group.
Han vil ikke ut med hvor mye DNV GL må ut med for bedriften, som ble startet i 2002 og har sitt utgangspunkt i NTNU. Marine Cybernetics har i dag 66 ansatte.
Les også: Denne monsterkatamaranen skal løfte Yme på åtte sekunder
– Gir oss en helt annen tyngde
Stein Eggan, administrerende direktør i Marine Cybernetics, mener det var et naturlig steg for bedriften å bli en del av DNV GL, som de har jobbet mye sammen med.
– Dette gir oss en helt annen tyngde i markedet og vi får nye kommunikasjonskanaler. Vi er begrenset antall ansatte, og dette gir en god mulighet for videre vekst, sier han til Teknisk Ukeblad.
Metoden Marine Cybernetics bruker er å bygge en simulator basert på for eksempel et skip som benytter seg av dynamisk posisjonering.
– Da lager vi modeller av alle elementene på skipet på en PC, og så kobler vi det opp mot det reelle kontrollsystemet. Systemet tror da at det styrer det faktiske skipet, forklarer Eggan.
Deretter utfører de tester og stresstester, for å finne feil i systemet og for å se om de får det til å bryte sammen. Dette gjøres som oftest før kontrollsystemet tas i bruk, eller etter oppdateringer av softwaren.
– Og det er relativt ofte at det skjer hendelser som skyldes softwarefeil. Det er tross alt systemer som er kodet av mennesker, oog mennesker gjør feil, poengterer Eggan.
Les også: – Derfor er norsk leverandørindustri verdensledende
Har funnet 10.000 feil
Marine Cybernetics startet med å teste systemer på marinefartøy, og i 2009 utvidet de til også å teste innen drilling.
Så langt har selskapet testet 140 fartøy og 300 ulike systemer. I disse systemene er det gjort 60.000 tester og de har gjort 10.000 funn av varierende alvorlighetsgrad.
– Men av de mer alvorlige feilene vi har funnet er svikt som i verste fall kan føre til fullstendig blackout, sier Eggan.
Han påpeker at det i dag finnes software overalt, og det kontrollerer viktige systemer.
– Men testingen har ikke holdt følge med utviklingen av systemene. Det var bakgrunnen for oppstarten av bedriften. Ved å finne disse feilene kan vi hindre nedetid og ødeleggelser på utstyr og miljøet, poengterer Eggan.
Les også: Norsk selskap fikk OTCs teknologipris for andre år på rad
Vil utvide
Eriksen påpeker at det er mye testing og verifisering av hardware som brukes offshore.
– Men vi gjør for lite på software, samtidig som stadig mer av operasjonene er basert på software. Nå har vi verktøyet som trengs for å gjøre dette, sier han.
De største konkurrentene til Marine Cybernetics er utviklerne av kontrollsystemene som selv utfører tester. Det er derimot få andre uavhengige selskaper som gjennomfører denne formen for testing.
Så langt har Marine Cybernetics rettet seg mot marine- og offshoreindustrien, men DNV GL ser flere potensielle bruksområder for testing av kontrollsystemer, som subsea og fornybare energi.
Les også:
Det kan ta 15 rigger 40 år å plugge alle brønnene på sokkelen