De bedrifter som kan definere seg som aktører innen ett av de to områdene bredbånd og fiberoptikk, bedømmes til å ha gode fremtidsutsikter. Og om man til alt overmål opererer innen begge, som AxxessIT ASA i Halden, bør utsiktene være glitrende. Bedriften legger opp til å sikre sin fremtid med produkter innen begge områdene.
AxxessIT ble etablert 1. januar i år på tuftene av Alcatels divisjon Telettra. Som navnet antyder er deres domene fortsatt produkter beregnet for aksessnettet.
På pengejakt
I løpet av året vil Halden-bedriften introdusere to nye produkter; Axx155 for fiberoptiske nettverk og AxxLink for punkt til punkt radioaksess. – Selv om bedriften hele tiden har inntekter basert på de tidligere produktene fra Alcatel-tiden, og som fortsatt er i produksjon, koster utviklingsarbeidet penger. I tillegg skal det bygges opp et nytt markedsapparat, sier ansvarlig for forretningsutvikling, Svein Moe.
Nylig var AxxessIT t på pengejakt hos nye investorer med Pareto Securities' hjelp. Skal vi tro Finansavisen, har dette gitt 140 millioner ferske kroner i kassa, noe som priser selskapet til 485 millioner kroner. Det er en pen utvikling i forhold til en prislapp på 76 millioner kroner – da Norgesinvestor Vekst, Svensk-Norsk Industrifond og Viking Telecom gikk inn med kapital i vinter.
Fortsatt egenproduksjon
En av grunnene til at AxxessIT ble etablert som eget selskap, var at Alcatel ønsket å selge ut produksjonsanlegget i Halden. Dette er en utvikling mange store konsern har fulgt i lang tid, selv om pendelen nå ser ut til å svinge andre veien. – Vi ønsket å gå ut som en helhet bestående av både utvikling og produksjon, selv om det ikke betyr at vi skal gjøre alt selv, sier logistikk- og produksjonssjef Borgar Gullaksen. Han forteller at bedriften i stor grad benytter seg av underleverandører.
– En del av produksjonen skal foregå ute. Det gir oss større fleksibilitet og evnen til raskt å øke eller redusere kapasiteten i takt med etterspørselen. Men vi har ingen planer om helt å kutte egen produksjon. Vi tror på viktigheten av nære bånd mellom utvikling og produksjon av såpass komplekst utstyr som det vi lager. Spesielt gjelder dette sluttmontering og funksjonstest, som er av avgjørende betydning for kvaliteten, sier Gullaksen.
Komponentmangel
Det er imidlertid ikke bare lett å være elektronikkprodusent. – Mens kundene ønsker stadig kortere leveringstider, er det omvendt på komponentmarkedet. I øyeblikket er det prekær mangel på alle typer komponenter, alt fra de enkleste diskrete dioder og motstander til de mest avanserte logikkretser. Selv om vi har løpende rammeavtaler med ulike leverandører, stiller dette store krav til en aktiv innkjøpsavdeling med løpende og god kontakt med komponentleverandørene, sier Gullaksen.
Ekte bredbånd
AxxessITs nye produktfamilie henvender seg til bredbåndsanvendelser i bedriftsmarkedet. Men hva er så bredbånd?
– Mange snakker om bredbåndskommunikasjon i forbindelse med kabel-TV-anlegg der flere abonnenter deler en kapasitet på helt ned til 500 kbit/s. Vi ser for oss 100 Mbit/s som startpunkt og økende til gigabit-forbindelser i nær fremtid for våre bedriftskunder, sier Moe.
Han påpeker at det i dag er vanlig med 100 Mbit/s lokalnett, mens de mest avanserte allerede opererer i gigabit-området. Og båndbreddebehovet blir stadig større etter hvert som flere interaktive anvendelser dukker opp.
– Denne etterspørselen skal vi møte med en rekke nye produkter vi har på beddingen. Vi satser på integrerte aksessløsninger med en kombinasjon av tradisjonelle protokoller og IP, og kundene skal kunne få de samme tjenester både over fiberoptisk kabel og via radiolink, sier Moe.
Axx155 og AxxLink er bare starten. De vil komme først på markedet i Tyskland, hvor vi er i ferd med å inngå en avtale med en anerkjent leverandør. På bakgrunn av at våre nye produkter er godt mottatt blant våre skandinaviske kunder, har vi store forhåpninger med hensyn til markedsandeler.