Ved at ørsmå drivstoffdråper i økt grad omsluttes av luft, øker forbrenningen slik at iboende energi frigjøres.
En måte å øke lufttilførselen på har lenge vært å komprimere luften før den dyttes inn i motoren. Volkswagen har funnet på noe nytt:
Mekanikk
Deres nye TSI-motorer bruker både turbo og en mekanisk drevet kompressor.
Devisen er: Maksimal kraft – minimalt forbruk.
Her sier VW at de oppsummerer fordelene ved TSI.
Mer kraft - mindre utslipp
Sammenlignet med andre motorer med tilsvarende effekt, reduserer TSI-teknologien forbruket med 10 prosent.
– Vi setter nå standarden i klassen, sier sjef for Volkswagen Engine Development, Dr. Rudolf Krebs.
Prisgitt
Han ble nylig tildelt ”Paul Pietch-prisen” for 2006 av det tyske bilmagasinet ”Auto Motor und Sport”.
I begrunnelsen fremheves at den nye TSI-teknikken er ”en enestående pionerutvikling.”
VW har tidligere fått TSI-innovasjonsprisen fra det amerikanske magasinet Popular Science.
Hastverk
Golf GT har nå TSI-motorer. Fra en 1,4 liters motor henter de 124 kW/170 hk. Nå kan modellen akselerere fra 0 til 100 km/t på 7, 8 sekunder, om det haster så fælt.
Viktigere er sannsynligvis evnen til å dra forbi et 40- tonns vogntog, i bakkene. På vanlig vei bruker bilen 0,59 liter per mil.
Den er allerede i salg hos norske forhandlere. Til sommeren kommer også VW Touran med TSI-motor.