Volvo Aero Norge AS er et av de mest avanserte produksjonsmiljøene i landet. Den ingeniørtunge og svært automatiserte bedriften er full av CNC-maskiner som styres av avanserte datasystemer.
Likevel arbeider de nå med å forbedre IT-løsningene og heve produktiviteten blant ingeniørene betydelig.
Senior IT-konsulent Bjørn Ivar Nielsen liker ikke å omtale det de bygger opp som et IT-system.
- Vi bygger opp er et informasjonssystem som skal tilby relevant informasjon til alle som trenger det. Teknologien er bare motoren i bakgrunnen, sier han.
Gode resultater
30 år etter at selskapet ble startet på basis av gjenkjøpsavtaler i forbindelse med anskaffelsen av F16, lever Volvo Aero Norge AS godt på å produsere komponenter til store internasjonale produsenter av flymotorer som stiller tøffe krav. De har utviklet teknologi for å fremstille komponenter i titan og krom-nikkelbaserte legeringer som kan være vanskelige materialer å bearbeide.
Til tross for det vanskelige markedet flyindustrien møtte etter 11. septemper 2001, har Kongsberg-selskapet klart seg godt. I fjor fikk bedriften med 420 ansatte et overskudd på 110 millioner kroner av en omsetning på 850 millioner. Ca. 25 prosent av de ansatte er ingeniører.
Franske Snecma og amerikanske Pratt & Whitney er store kunder. Nå øker ordreinngangen igjen i flyindustrien, men det er en kontinuerlig oppgave for selskapet å produsere så rasjonelt som mulig i den harde internasjonale konkurransen.
- Vår oppgave er å sørge for at vi benytter de informasjonsløsningene vi har investert i mest mulig effektivt. I dag har vi et tradisjonelt ERP-system med tilleggsløsninger fra SAP. Vi har også andre informasjonssystemer vi ønsker å knytte tettere sammen. Derfor jobber vi nå med å forbedre bedriftsprosessene og gjøre disse mer optimale, sier senior IT-konsulent Roar Nilsen.
Ambisiøs målsetting
Volvo Aero Norge AS ønsker å tilegne seg mer kompetanse innenfor NetWeaver fra SAP for å se om dette verktøyet kan gjøre det enklere å integrere dagens og fremtidens informasjonssystemer. Målet for de nye prosessene er ambisiøst: Ingeniørene på Volvo Aero Norge AS skal bli mellom 30 og 50 prosent mer effektive.
- SAP erkjenner at kundene har mange ulike systemer som de ikke ønsker å kvitte seg med selv om de investerer i en stor plattformløsning. Vårt mål er at all relevant informasjon skal være tilgjengelig overalt i bedriften uansett hvilket system den kommer fra. Vi skal fortsatt kunne utnytte de systemene vi har ved å integrere dem sammen med NetWeaver, sier Bjørn Ivar Nielsen.
Presentasjon
En av utfordringene for det nye informasjonssystemet er å ikke oversvømme brukeren med data. Ingeniørene skal slippe å forholde seg til alle slags opplysninger som systemet genererer.
- Det viktigste er å varsle når det dreier seg om avvik. Systemet skal være en aktiv hjelper for brukerne som skal presentere den informasjonen de trenger for å ta riktig beslutning, sier Bjørn Ivar Nielsen.