Forskning på aluminium og sveising har satt fart i utviklingen av pendelferger. Hvis det går slik Fjellstrand AS håper, kan folk og biler om halvannet år skysses mellom Tau og Stavanger i 22 knops fart.
Den planlagte fergekatamaranen i aluminium skal gå dobbelt så raskt som dagens ferger. Snart spøker det for svele- og kaffepausen i norske fjorder og sund.
Det nye fartøyet kalles FerryCat og er utviklet av Fjellstrand AS i samarbeid med blant andre Det norske Veritas, Hydro Aluminium på Karmøy og Rolls-Royce Marine i Ulsteinvik.
Fergen har to lange, slanke skrog som er symmetriske om midtskipsseksjonen og gir liten motstand i vannet. De fire motorene er plassert i hver ende av katamaranen. Broen kan svinges 180 grader, avhengig av hvilken vei fergen kjører. På denne måten unngås dobbelt sett av alt utstyret på broen.
Noen kontrakt er ennå ikke signert når dette skrives, men administrerende direktør Ivar Myklebost hos Fjellstrand FerryCat AS håper å kunne starte byggingen av den første FerryCat i løpet av denne måneden.
Det nye fergekonseptet er et direkte spinoff av flere større forskningsprosjekter på 1990-tallet, som skulle bidra til å øke videreforedlingsgraden av aluminium i Norge.
Les mer i Teknisk Ukeblad nr 40