De nye batteriene er av litium-ione-type men i ladeprosessen deltar ganske vanlig fosfat.
Det er dette som ifølge utviklingssjef Marc Kohler i Valence gjort det mulig å fordoble kapasiteten i forhold til de nikkel-metallhydridbatteriene (NiMH) som dagens hybridbiler har.
De nye batteriene er testet i 2000 sykluser med full lading og full tapping.
Vanlige NiMH-batterier klarer ifølge Kohler som regel ikke stort mer enn 1000 sykler. Fordelen med å bruke fosfat er dels at stoffet er billig, dels at det er stabilt.
Hybridbiler bruker en forbrenningsmotor til å drive bilen og/eller lade en batteripakke.
Kohl ser for seg en fremtid der hybridbilene får kraftig økt rekkevidde og/eller sterkt økt effektuttak, for eksempel i kupert terreng og ved forbikjøringer.
Om man da – slik Toyota har konkrete planer om - erstatter bensinmotoren med en sterk, liten direkteinnsprøytet turbodieselmotor på 1,5 liter og 90 kW/130 hk, begynner hybridbilene for alvor å gjøre seg gjeldende.