Regjeringen dobler byggelånsgarantier for skip fra 2,5 til 5 milliarder kroner, ifølge en pressemelding.
Tar risikoen
– Dette er aktiv næringspolitikk i praksis. Vi sørger nå for at flere norske verft kan konkurrere internasjonalt om å vinne kontrakter. Dette vil sikre virksomhet og arbeidsplasser langs kysten, sier Rolf Terje Klungland (Ap), saksordfører i Stortinget.
![HP Norge](https://images.gfx.no/80x/2757/2757793/hp%2520logo.png)
![](https://images.gfx.no/cx0,cy1244,cw8192,ch2731,2000x/2848/2848258/hp_day4_roz_ambiente_maja_0384_shot_086%2520(1).jpg)
Byggelånsgarantien innebærer at staten tar 50 prosent av risikoen for bankene i forbindelse med bygging og ombygging av skip.
GIEK administrerer
Byggelånsgarantiordningen administreres av Garanti-instituttet for eksportkreditt
– Selv om norske verft har fulle ordrebøker i dag, har vi ingen garantier for framtida. Dette handler om at verftene skal få en mulighet til å bygge opp ordremasse for flere år fram i tid, sier Klungland.