Coca-Cola Enterprises Norge AS har i samarbeid med Prevas gått fra korrektivet til forebyggende vedlikehold gjennom hele produksjonsprosessen. Dette har ført til høyere produksjonseffektivitet og lavere produksjons-, vedlikeholds- og energikostnader. På sitt beste leverer nå fabrikken et resultat opp mot 93 prosent produksjonseffektivitet mot 46 prosent i 2009.
Fire suksessfaktorer
– Siden 2006 har vi arbeidet strukturert og langsiktig med målet om å bli best, forteller André Nilsen Ibenholt, sjef for Utilities & Facilities på Coca-Cola Enterprises i Lørenskog. Han trekker frem fire viktige faktorer for suksessen.
- Integrasjonen mellom Infor EAM og selskapets ERP-system SAP førte til at vedlikeholdet ble en mer integrert del i hele produksjonsprosessen.
- Enkel og logisk struktur på maskinene. Det tok tid å bygge opp strukturen manuelt, men det har man igjen for nå med all informasjon om utstyret samlet på ett sted.
- Omorganisering og mer planlegging – vedlikeholdsfunksjonen har fått en tydeligere rolle i organisasjonen og ved hjelp av Infor EAM har det blitt enklere å planlegge og følge opp hva som skal gjøres – hvor og når.
- Analyse og evaluering av vedlikeholdet – med hjelp av KPIer (Key Performance Indicators) i Infor EAM og grafisk visualisering i Qlikview blitt enkelt for ledelsen å planlegge oppfølging av vedlikeholdet.
Nilsen Ibenhold mener analysebiten er det beste med systemet.
– Den hjelper oss å finne forbedringsmulighetene på vår vei mot World Class Maintenance.
Les også: Vil bli verdensmestre på fiskefôr
EAM Connector
EAM Connector er et enkelt og selvforklarende grensesnitt for smarttelefoner og nettbrett utviklet av Prevas (tidligere Psiam). Med dette ble vedlikeholdssystemet på anlegget i Norge mer tilgjengelig, og med økt brukervennlighet økte bruken. Det er viktig at det er hurtig og enkelt å bruke, for de involverte skal rapportere alt de gjør i systemet og også registrere de minste feilene.
– Med EAM Connector på en iPad har alle tilgang til grunnfunksjonene i Infor EAM med all informasjon. Og om de trenger det kan de ta bilde av feilene de rapporterer der og da, konstaterer André Nilsen Ibenholt.