I 2030 vil andelen elbiler i personbilparken ifølge prognosene utgjøre 46 prosent, mens andelen hybridbiler vil være 20 prosent. Det viser beregninger gjort av Transportøkonomisk institutt som en del av underlaget for Klimakur 2030.
En økning av bensin- og dieselprisen med 15 kroner per liter i 2030, altså grovt sett en dobling av drivstoffprisen, vil kun føre til en reduksjon på 6,3 prosent i antall kjørte kilometer med personbil. Antall bilturer vil bli redusert med 1,7 prosent.
I modellberegningen forutsettes det en tilsvarende prisøkning for fly.
Effekten på korte reiser er større enn effekten på lange turer. Størst reduksjon i transportarbeid er det i region Nord mens prisøkningen har minst effekt i region Vest. Hovedårsaken til de regionale forskjellene er ulik andel fossile og elektriske kjøretøy, der region Vest antas å ha den høyeste andelen elbiler.
Godstrafikken på vei beregnes å bli redusert med økt drivstoffpris. Økt drivstoffpris også for skip betyr ikke så mye for veitransporten. Beregningene viser også at godstransporten på bane øker betydelig med økt pris på drivstoff for godstransport på vei.
Beregningene er gjort med Nasjonal persontransportmodell (NTM6), regionale persontransportmodeller (RTM) og med Nasjonal godstransportmodell (NGM).
Etter Ring 1-stenging: – En balanse i trafikksystemet