Oslo (NTB-Elin B. Øvrebø): Det viser en ny analyse fra Statens vegvesen av sykkelulykker mellom 2005 og 2012. I løpet av denne perioden var det 71 sykkelulykker med dødelig utgang. 75 prosent av de drepte var menn.
10 syklister mistet livet i 2013.
Lite samsvar
Forhold ved vegen og omgivelsene vurderes som medvirkende årsak til ulykke og/eller skadeomfang i to av tre dødsulykker. Dårlig og lite sammenhengende sykkelveier og sikthindringer er problemer som går igjen.
– Når trafikanter misforstår eller feiltolker omgivelsene, tyder det på lite samsvar mellom utformingen og trafikantenes forutsetninger. I slike tilfeller må veimyndighetene ta ansvar for å gjøre omgivelsene mer logiske og lettleste, sier Vibeke Schau i Statens vegvesen.
Kritisk kombinasjon
I rapporten påpekes det at dårlig sikt mellom trafikantene og uklare eller ulogiske vikepliktforhold er en kritisk kombinasjon.
Dårlig sikt er en medvirkende årsak i 1 av 3 sykkeldødsulykker. Sammenlignet med snittet av alle dødsulykker er tallet bare 1 av 15.
– Vikeregelverket fungerer ikke. Ingen informasjonskampanjer kan bøte på at det ofte er vanskelig å skille kryss fra avkjørsler. Vi forventer at syklistene skal opptre som bilister, men bruker svært få virkemidler for å hjelpe dem til å forstå og tolke omgivelsene, sier Anette Krekling og mener reglene bør endres eller tydeliggjøres med nye former for skilt og oppmerking.
Vegetasjon er det klart vanligste sikthinderet.
– Etter en ulykke blir det ofte ryddet opp på det aktuelle stedet. Men det er først når tar tak i egne systemer og rutiner for siktrydding at vi kan få bukt med dette problemet og virkelig forebygge ulykker, understreker Schau.(©NTB)