SAMFERDSEL

Dødsulykken i Sandvika: Autovern var ikke testet for påkjørsler i rett vinkel

Parkeringshus følger egne byggeforskrifter og har ikke samme krav til trafikksikring som offentlige veier, skriver Budstikka.

Elbilen gikk gjennom et autovern, et metallgjerde og veggmuren i parkeringshuset før det landet i gågaten ved Sandvika storsenter i Bærum.
Elbilen gikk gjennom et autovern, et metallgjerde og veggmuren i parkeringshuset før det landet i gågaten ved Sandvika storsenter i Bærum. Foto: Heiko Junge/NTB
Tia KarlsenTia KarlsenJournalist
1. okt. 2024 - 15:23

23. september omkom en mann da bilen hans kjørte ut av fjerde etasje i et parkeringshus i Sandvika storsenter i Bærum.

Bilen hadde da kjørt gjennom et autovern, et metallgjerde og gjennom selve muren rundt parkeringshuset, for så å lande midt i en av byens hovedgater.

Autovern, også kalt veirekkverk, blir testet for biler som treffer i lengderetning. Ikke for biler som treffer rett på, slik det kan være tilfelle i et parkeringshus, skriver lokalavisen Budstikka.

– De er testet for biler som kjører på vei langs rekkverket og som treffer opptil ti graders vinkel, utdyper sjefingeniør Odd Magne Sørfossmo i Statens vegvesen til avisen.

Ikke samme krav til parkeringshus

Parkeringshus følger egne byggeforskrifter og har ikke samme krav til trafikksikring som offentlige veier, ifølge Sørfossmo.

Men om veirekkverk først brukes som sikkerhetstiltak i parkeringshus, er den generelle anbefalingen å bruke en sterk type.

– Dette gjelder spesielt hvis det er store høyder eller gater og annen offentlig infrastruktur på utsiden av parkeringshuset, sier Sørfossmo.

På spørsmål om dagens elbiler, som både er tyngre og akselererer raskere enn fossilbiler, er tatt med i sikkerhetsberegningen for veirekkverk, svarer Sørfossmo at temaet diskuteres hos dem som lager den europeiske standarden.

Her er problemet: Når føreren må taste på skjermen, følger blikket med. Det betyr gjerne et halvt sekund borte fra trafikken. Den røde sirkelen viser hva føreren ser på.
Les også

Navigasjon på skjerm er krevende: : – Bruk stemmestyring i stedet for å trykke på skjermen

Ingen spesifikke regler for parkeringshus

I etterkant av ulykken ble det kjent at bilen som var involvert, populære CX 40 Volvo, hadde blitt tilbakekalt for å sjekkes for akselerasjonsfeil.

Samtidig har to nylige episoder der liknende biler fra Volvo kan ha akselerert av seg selv, blitt kjent.

Regelverket for parkeringshus er funksjonsbasert, forteller Per-Arne Horne, direktør i Direktoratet for byggkvalitet, til Budstikka.

– Det finnes ikke spesifikke regler for parkeringshus i byggesaksforskriften, sier han.

Bilen kjørte gjennom blant annet en murvegg og falt fire etasjer fra parkeringshuset på Sandvika Storsenter i Bærum.
Les også

Bilen kjørte 30 meter før den krasjet

Ville hindret innovasjon

Et parkeringshus skal være konstruert på en slik måte at sikkerheten for funksjonen som parkeringshuset har, er oppfylt.

 – Når regelverket ikke har helt detaljerte krav til bruk av materialer og byggeteknikker for hver enkelt bygningstype, er det også fordi det ville hindret innovasjon og gjennomføring av gode løsninger tilpasset det enkelte byggeprosjektet, sier Horne.

– I Norge har det vist seg å gi sikre nok bygg, så lenge regelverket faktisk følges.

Det er kommunen som i den enkelte byggesøknaden skal undersøke om det er gitt inn tilfredsstillende dokumentasjon og at de som erklærer ansvar i byggesaken, er kvalifiserte for det, sier han.

– Direktoratet vurderer kontinuerlig behov for endringer i regelverket, også i forbindelse med større hendelser.

Dagens E18 følger sjøkanten ved Sandvika og skiller byen fra friluftsområdet Kadettangen (t.v.). Det ble ikke bevilget penger til  videre utbygging av E18 Vestkorridoren i ny transportplan.
Les også

Bærumsordfører om E18-utspill: – Mektig provosert

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.