NYHETER

Dødt løp om stor kontrakt i Gaular

Konkurransen om å få oppgradere og legge om E 39 i Gaular kommune er veldig jevn. Ikke stort mer enn tre promille skiller de to som ligger lavest. Leder gjør AF Gruppen med et anbud på 329,651 mill. kroner.

Denne delen av E39 langs Ykslandsvatnet i Gaular skal erstattes av en 760 meter lang tunnel. Hvem som skal drive tunnelen er uvisst. Vel tre promille skiller de to som ligger lavest. (Foto:Google)
Denne delen av E39 langs Ykslandsvatnet i Gaular skal erstattes av en 760 meter lang tunnel. Hvem som skal drive tunnelen er uvisst. Vel tre promille skiller de to som ligger lavest. (Foto:Google)
7. mars 2014 - 19:33

Bertelsen & Garpestad puster AF Gruppen i nakken med et anbud på 330,73 mill. Like påfallende som jevne priser er den lave interessen blant de store entreprenørene. Vassbakk & Stol er nr. tre med 353,1 mill. Fjerde og siste anbyder er et arbeidsfellesskap mellom Magne Hafstad fra Førde, Per A. Øren Entreprenør fra Høyanger og Birkeland Entreprenørforretning fra Gulen. De vil ha 356,5 mill. for jobben.

Gaular kommune ligger i Sunnfjord. Oppdraget omfatter to strekninger. Den ene går mellom Dregebø og Grytås, den andre mellom Birkeland og Sande nord. Samlet lengde er 9 km. Avstanden mellom strekningene er ca. to km.

Mellom Dregebø og Grytås skal E39 legges inn i en 760 meter lang tunnel, som erstatter en rasfarlig strekning. For øvrig blir vegen oppgradert, men den skal følge nåværende trasé.

Mellom Birkeland og Sande nord blir E39 lagt helt om. Nåværende veg går gjennom tettstedet Sande, som er kommuneseter i Gaular. Den nye vegen blir lagt utenom.

Den som får kontrakten må gjøre seg ferdig til sommeren 2016.

 

 

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.