Japansk/amerikanske Bridgestone Corp., som i sin tid kjøpte bl.a. den amerikanske bildekkfabrikanten Firestone Rubber Co., har problemer: Seks og en halv million dekk må tilbakekalles. Årsaken er at 46 førere og passasjerer er drept på amerikanske veier de siste månedene, i mange hundre ulykker.
Tilbakekallingen gjelder dimensjonen P235/75R15 i alle ATX-, ATXII- og noen Wilderness AT-dekk. Av disse er det siden 1990 produsert omkring ti millioner enheter, hvorav 65 prosent fortsatt antas å være i bruk.
Dekkene brukes særlig på firehjulstrekkere fra GM, Ford, Toyota, Nissan og Subaru. En svært stor andel av dekkene sitter på Fords Explorer-modell.
Ikke i Norge
– Tilbakekallingen gjelder ikke Ford i Norge, sier informasjonssjef Jan Johansson i Ford Motor Norge A/S. – Årsaken er at Explorer her i landet bare er levert med 16-tommers hjul, slik at de dekkene det her gjelder aldri har vært montert på noen Explorer-modell i Norge. Norske Explorer-eiere kan være helt trygg på sine dekk, understreker Johansson.
Bilister som selv har importert biler eller dekk bør imidlertid sjekke hva som sitter på hjulene. 15-tommers dekkene kan være en dødsfelle.
Årsaken til ulykkene i USA er ifølge viseadministrerende direktør Garry Grigger hos Bridgestone Corp., at slitebanen flerres av slik at bilene helt mister styringen. Oppflerringen antas å skyldes varmgang i dekket, noe som fører til at gummien smelter og den pålimte slitebanen skiller lag med det underliggende bæresjiktet. Fordi slitebanen i seg selv ikke er nevneverdig forsterket, går den fort i stykker når bilen har høy hastighet og dekket bokstavelig talt «går opp i limingen». Ulykkene har særlig funnet sted i de varme statene Arizona, California, Florida og Texas, sier direktør Grigger.