Sambandet inngår i E39 over Boknafjorden. Oppdraget gjelder løyve for årene 2019-2024 med opsjon for inntil fem års forlengelse. Årsaken til at opsjonen gjelder i så mange år, er at prosjektet Rogfast kan erstatte fergesambandet en gang etter 2024.
Kontrakten som skal inngås er en bruttokontrakt. Det betyr at billettinntektene tilfaller Vegvesenet. Den som får konsesjonen får et fast vederlag for tjenesten. I 2014 var billettinntektene på sambandet 214 millioner kroner eks. moms og bompenger.
Fra tre til fire båter
I dag drives sambandet av Fjord1 på en konsesjon som begynte å gjelde i 2007. Tre gassdrevne ferger går i skyttelfart over Boknafjorden. To av dem har en kapasitet på 212 personbilenheter (PBE). Den tredje kan ta 242 PBE. Alle har plass til 589 passasjerer.
I neste konsesjonsperiode forlanger Vegvesenet at sambandet skal betjenes med fire båter. Tre av dem må ha en kapasitet på minst 240 pesonbilenheter (PBE). Den fjerde må ha minst 210 PBE. Alle fire må ha plass til 599 passasjerer.
Rederiet må også ha en reserveferge med en kapasitet på 200 PBE tilgjengelig. Også den må ha plass til 599 passasjerer. Vegvesenet har opsjon på at reservefergen settes inn i fast rute.
Nest størst i landet
Kontrakten til Fjord1 går ut når dette året er omme. Hvem som skal drive sambandet i 2017 og 2018 er foreløpig uklart. I fjor utlyste Vegvesenet konsesjon for drift i de to årene med samme betingelser som i inneværende konsesjonsperiode. Bare ett anbud kom inn, og det inneholdt forbeholdt som Vegvesenet ikke kunne akseptere. Konkurransen ble avlyst.
Sambandet Mortavika-Arsvågen er det nest største i landet målt i transporterte biler. I fjor fraktet Fjord1 et antall kjøretøyer som tilsvarer 2,872 millioner PBE over Boknafjorden. Bare på fergene mellom Horten og Moss var trafikken større (3,535 millioner PBE).
Målt i passasjerer var trafikken størst på Mortavika-Arsvågen. Her reiste 1,830 millioner passasjerer i fjor. Mellom Horten og Moss reiste 1,644 millioner. Bilførere er ikke medregnet på denne statistikken.