Driftskontrakten til TF Anlegg skulle gjelde fra 1. september 2014 til 31. augst 2019. Slik gikk det ikke. 23. september måtte selskapet kaste inn håndkleet.
I slike situasjoner gir lovverket åpning for en forenklet anskaffelsesprosedyre. Bare de som deltok i den opprinnelige anbudskonkurransen kunne gi anbud. Den gangen meldte fire entreprenører sin interesse. Et av anbudene ble avvist. Dermed var det bare to entreprenører igjen etter konkursen - Mesta og Vaktmesterkompaniet.
De to fikk kortere tid å regne på enn vanlig, og kortere frist for å komme i gang etter at kontrakten var signert. Allerede 20. oktober var Mesta klar til innsats.


Kontrakten til TF Anlegg, som nå er opphevet, var på 298 millioner kroner. Oppdraget som nå er utlyst omfatter drift og vedlikehold av 190,5 km riksveg. Alle dagstrekninger på riksvegene i Oslo inngår i kontrakten. Tunneler er ikke med.
Kontrakten omfatter også 77,6 km gang/sykkelveg langs riksveg og 9,6 km kommunale gang/sykkelveger.
Det er en spesiell årsak til at Vegvesenet har ansvaret for noen kommunale gang/sykkelveger.
- Oslo kommune har ikke de samme retningslinjer for vedlikehold som vi har, sier Eirin Torgersen, som er prosjektleder for drift i Oslo i Statens vegvesen.
- Den viktigste forskjellen er at vi salter gang/sykkelvegene. Det gjør ikke kommunen. De som sykler om vinteren langs riksveger må av og til inn på noen kommunale veger fordi gang/sykkelvegene langs riksvegene ikke er sammenhengende. Disse kommunale vegene tar vi ansvar for, for slik at syklistene ikke skal oppleve variasjoner i standarden, sier Torgersen.