– Vaskeribransjen, malingsbransjen og deler av transportbransjen er tapt, i den forstand at du kan ikke kan komme inn som en ny operatør og regne med drive lovlig og tjene penger, sa Jon Molnes i Krimseksjonen i Vegvesenet.
– Poenget for Vegvesenet er at de som jukser bevisst skal møte kvalifisert motstand og om nødvendig tas ut. Vi lei av festtalene, for de som jukser er med på å ødelegge markedet, sa Molnes til forsamlingen.
Han var bekymret for situasjonen for bransjen etter 2020. Da kan entreprenørene som opererer i gråsonene spre seg ut på 12-15 nye veieiere.
Mange grove brudd
– Vi oppdager under våre kontroller for eksempel store mengder grove brudd på lønns- og arbeidsvilkår, sa han.
Han viste til KHV-saken, hvor entreprenøren ble utestengt fra flere Vegvesen-kontrakter. Nå er bedriften er konkurs.
– Det er konsekvensen. Og det triste budskapet er at alle vet hva som har foregått. Men ingen har gjort noe, sa han.
Et annet eksempel han nevner er byggeledere som blir druknet i endringsordre og fakturaer, og det kunne nærmest virke som om det var gjenbruk av fakturaene.
– Byggeleder fortalte entreprenøren: Saken er meldt til Krimseksjonen i Vegvesenet. Da stoppet det, nærmest med en gang. Kan det bety at det er slik at det er en kultur for at det er lov å prøve seg? spurte Molnes.
GPS-analyserer kjøretøyene
Krimseksjonen har også startet med GPS-analyser, for første gang i Vegvesenets historie.
– Analysene viser i et eksempel at det var umulig å kjøre med de tre GPS’ene som var oppgitt. Så da har man kjørt med to GPS i et kjøretøy og fakturert for tre, fortalte Molnes.
Han var også inne på konsekvenser av kontraktsendringene for utlegging av blant annet salt fra 2018: Mengdeoppgjørene er endret fra tonn til minutter.
– Når utlegg blir målt i minutter, så vi at tallene med tonn som spres ut på veiene gikk ned nesten over natta, sa han.