I disse dager lanserer en av Norges mest tradisjonelle merkevarebedrifter sin største norske og internasjonale satsing noensinne. To år og 14 millioner kroner har det kostet å utvikle tannbørsten T42.
En patentert, sirkulær bustkonfigurasjon med ulike vinkler på busta, samt bruk av transparent gummi i skaftet, har komplisert produksjonsprosessen. Investering i nytt sprøytestøp-verktøy ved produksjonsavdelingen på Flisa, utgjør følgelig den dyreste delen av produktutviklingskostnadene, opplyser produktutvikler Bård Andresen i Jordan.
Ergonomisk
T42 har dessuten fått ergonomiske egenskaper, som innebærer at skaftet gir etter ved for hard tannpuss. Transparent gummi brukes for å visualisere den ergonomiske funksjonen som ligger i børsten, samtidig som det er et viktig designaspekt.
– I dag er det en trend at kundene gjerne vil se inn i produktet eller funksjonaliteten, sier industridesigner Geir Øxseth. Han har designet tannbørsten sammen med sin industridesigner-kone Hilde Angelfoss. Emballasjen har fått en form som skal visualisere tannbørstens egenskaper, og er utviklet av designbyrået Design Bridge i England.
Ny tenkemåte
For Jordan, med over 160 års tradisjon innen produkter til munnhygiene, rengjøring og maling, representerer T42 en ny måte å jobbe på.
– Vi har integrert flere aspekter i produktutviklingsfasen. Industridesign, ergonomi, emballasje, markedsføring, kommunikasjon og presentasjon i butikk har spilt sammen, og resultert i et konsept framfor bare et produkt. Dette er måten vi vil jobbe på fremover, for å møte den internasjonale konkurransen, forteller avdelingssjef Tom. A. Ingvoldstad.
I første omgang skal nyvinningen gjenerobre tapte markedsandeler i våre nordiske naboland samt Nederland, i tillegg til å befeste stillingen på hjemmemarkedet. I neste omgang står andre europeiske markeder for tur. Jordan investerer 60 millioner kroner på den forestående multimedia markedskampanjen.
Dristig
Den mest kritiske beslutningen falt i fjor høst, da Jordan bestemte seg for å trekke markedslederen gjennom 30 år til fordel for T42. Den klassiske tannbørsten har solgt over 400 millioner eksemplar, og sto i fjor for mer enn 40 prosent av selskapets omsetning.
– Dette var uten tvil den tøffeste beslutningen i hele prosjektet, sier Ingvoldstad.
Med nykommeren, som rett og slett er døpt etter prosjektnavnet sitt, Tannbørste Nr. 42, dobles prisen til cirka 30 kroner.