Brua har bare ett tårn. Bærekablene har ingen forankring i fjell, de er forankret i gangbanen på begge sider av tårnet. Det betyr at tårnet bærer gangbanen alene.
Lengden på brua er 105 meter. Spennene på hver side av tårnet måler 30 og 40 meter. Brua er dermed vesentlig mindre enn andre hengebruer som er bygd de siste årene, men det er ikke bare størrelsen og forankringen av kablene som får den til å skille seg ut. Tårnet er skråttstilt, gangbanen går i kurve, og belysningen kommer ikke fra master. Et sammenhengende lysrør (ledlys) i topp-profilet i rekkverket sørger for å holde gangbanen lys når det er mørkt.
Aas-Jakobsen og Arkitektskap har samarbeidet om utformingen av brua. Entreprenørarbeidet er utført av Eco Bygg. Prisen er 26 millioner kroner.
Brua krysser riksveg 159 og to lokalveger. Mailand skole som ligger på nordsiden av brua, ble tatt i bruk i august i fjor. Bruåpningen betyr at mange av elevene får kortere skoleveg. På sørsiden bygges et nytt senter for Lørenskog. Når dette blir ferdig, vil brua få vesentlig mer trafikk enn i dag.