Dermed kan en rekke veidrømmer briste.
En styringsgruppe ledet av Frps Petter N. Myhre har forutsatt et bidrag fra Stortinget på 12 mrd. kroner.
Videre er det forutsatt at en midlertidig avgift på biletter til kollektivtrafikk blir videreført.
Lov og rett
Det er også forutsatt at betydelige inntekter fra bomstasjoner skal gå til kollektivtrafikk. Det krever lovendringer.
I tillegg til de foreslåtte utbyggingene for 56 milliarder forutsetter styringsgruppen at staten går inn med betydelige midler til jernbaneutbygging.
Alle for en
Styringsgruppen består av politikere fra Fremskrittspartiet, Høyre, Arbeiderpartiet og Sosialistisk Venstreparti. Innstillingen er enstemmig.
Listen teller totalt 46 små og store prosjekter. De spenner fra mindre utbedringer på stasjoner til store ny E18 vestover fra Oslo samt Mosseveien i tunnel. Listen inneholder også flere prosjekter som er godt i gang, blant annet hele Bjørvikaprosjektet med senketunnel.
Lokal-regional styring
Om denne satsingen skal realiseres, vil det kreve helt andre bevilgninger og prioriteringer enn i dag.
Styringsgruppen ber om større regional innflytelse over beslutningene. Denne skal blant annet brukes til økt kontroll over brukerfinansiering og lokal styring av inntekter.
Les mer på nettsidene til Akershus fylkeskommune .