Den britiske hæren har nettopp mottatt de første 30 enhetene av nano-dronen «BUG», som i fremtiden vil kunne rekognosere i felt for de britiske soldatene. Det melder det britiske Sky News.
BUG er laget i et samarbeid mellom det multinasjonale militærselskapet, BAE Systems, og den britiske produsenten UAVTEK, som spesialiserer seg på dronedesign.
![<i>Illustrasjon: BAE Systems</i>](https://images.gfx.no/290x/2638/2638063/bug_infographic_final.png)
BUG veier 196 gram, har 40 minutters batterilevetid og en rekkevidde på to kilometer fra soldaten som styrer den. Samtidig kan den nye nano-dronen fly i vindkast nær storm styrke – over 80 kilometer i timen.
![HP Norge](https://images.gfx.no/80x/2757/2757793/hp%2520logo.png)
![](https://images.gfx.no/cx0,cy1244,cw8192,ch2731,2000x/2848/2848258/hp_day4_roz_ambiente_maja_0384_shot_086%2520(1).jpg)
Da det britiske forsvarsdepartementet testet militærteknologi på høsten i år, var BUG den eneste nano-dronen som kunne fly i høye vindhastigheter, ifølge BAE Systems.
– Selv i det tøffeste været kan BUG gi kritisk nødvendig, taktisk informasjon om hva som skjer rundt hjørnet eller bak neste bakketopp, der dronen jobber autonomt for å gi soldatene en visuell oppdatering, sier James Gerard, seniorteknolog ved BAE Systems' Applied Intelligence, i en pressemelding.
BUG kan sendes fra en soldats håndflate og deretter sende video tilbake til én eller flere skjermer. Dronen kan enten styres direkte eller være en del av programmerte patruljer – enten alene eller i en større sverm av droner.
Leveringen av de nye nano-dronene kommer kort tid etter at den britiske statsministeren Boris Johnson i november kunngjorde en investering på knapt 200 milliarder norske kroner for militæret de neste fire årene – den største militære investeringen for Storbritannia siden den kalde krigen.
Artikkelen ble først publisert av Ingeniøren.dk. Det er ikke første gang britene tar i bruk droner. De har også tatt i bruk den norske nanodronen Black Hornet. Se TUs artikkel fra arkivet.
![Denne dronen, en DJI Mavic 3, dundret gjennom et vindu i Bergen da operatøren mistet kontroll under en flygning i 2022. Statens havarikommisjon mener årsaken var en teknisk svikt. Det er ikke produsenten enig i.](https://images.gfx.no/130x87/2844/2844379/Uten-navn-1-A.jpg)
Kritisk til kinesisk droneprodusent etter krasj