Å fylle trær på tanken er ikke bare en fjern drøm.
Norske Skog har planer om en biodieselfabrikk på Hønefoss.
Umulig oppgave
Men det finnes bedre bruksområder for biomassen enn å fylle den på tanken, mener Petter H. Heyerdahl, førsteamanuensis ved Universitetet for miljø og biovitenskap.
Han viser til at vi bruker så mye flytende energibærere i Norge at vi ikke har sjanse til å erstatte alt med biodrivstoff.
Les også:
- Biodrivstoff skulle aldri vært på markedet
Dekker maks ti prosent
- Det er ikke nok biomasse til alle gode formål. Hvis vi tar all bioenergi i Norge, kan vi dekke maks ti prosent av det norske drivstofforbruket, påpeker Heyerdahl.
I Norge er det rundt 30 TWh ledig biomasse, ifølge Heyerdahl. Samtidig har regjeringen en strategi for bioenergi som sier at vi skal ha 14 TWh biovarme innen 2020.
Dette krever at det tas ut rundt 18 TWh biomasse fra norske skoger. Da er det 12 TWh igjen, som til sammen kan gi 6 TWh biodrivstoff.
Les også:
Norske Skog: Biodiesel lønnsomt i 2015
Gir gass med biodrivstoff
Bellona: - Algedyrking er klimaløsningen
Skip - fly
I norsk veitransport i dag brukes det rundt 49 TWh flytende energibærere. Legger vi til flytransport og skipsfart er tallet 90 TWh.
Han mener det er mer fornuftig å bruke bioenergi til drivstoff i skip og fly, eller til oppvarming i hus. Biler mener han det er mer fornuftig å drive på elektrisitet.
Plug-in kommer snart
- Plug-in hybrid kommer hvert øyeblikk, men da kan man ikke kjøre bil uten å frigjøre strøm i Norge. Hvis ikke vil vi kjøre på dansk kullkraft, sier førsteamanuensisen.
Strøm kan frigjøres ved å bruke bioenergi til oppvarming (se faktaboks). Eller biomassen kan brukes som drivstoff for båter og fly.
- Det pumpes nå 900 millioner liter drivstoff i fly hvert år, bare i Norge. Det går med 1,8 milliarder liter i norske havner. Her ligger det en kjempeutfordring, sier Heyerdahl.
Ikke mange alternativer
Gøril L. Andreassen i miljøstiftelsen Zero peker på at ikke er så mange alternativer enn biodrivstoff i transportsektoren, særlig for skip og tungtransport.
- Da kan energieffektiviteten være det den er. Vi skal nemlig kutte 90 prosent av utslippene våre, sier Gøril L. Andreassen i miljøstiftelsen Zero.
Hun viser til at det for oppvarming finnes mange muligheter, som grunnvarme og sjøvarme, som ikke finnes i transportsektoren.
- Foreløpig har vi ikke batterier som er gode nok. Vi jobber beinhardt for å få til en skikkelig satsing på elektrisitet og hydrogen i transportsektoren. Men det er ikke noen grunn til ikke å satse på biodrivstoff, sier Andreassen.
Les også:
Sverige prøver ut plug-in-hybrider
Toyota sponser norsk klimasenter
Mil etter mil koster flesk
Bygg din egen plug-in